Kis ugrás,de nagyot szól
Benéztem magamnak,
hogy az,amit nézek,
a világgal egyenlő;
az a nézet terjed újabban,
hogy nem árt ugrani,
mikor gödör van,
tehát ha döccen a nézet,
akkor – úgy tűnik – gond
van...
Márpedig hiába nézek
bármerre,a gond mindig
megelőz egy lépéssel;
pedig úgy tekintek
a szembejövő képekre,
hogy rendezhetőek,
logikus rendet képeznek
bennem,ha erőm
s fáradságom is engedi,
tehát ésszel élve
egyféleképpen én
értelmezem azt,amibe
születtem,nem pedig
környezetem;az első
jelekre,hatásokra
mint okozat,első blikkre
azt kapom,hogy énemmé
válik a világ mint idea,
aztán tárgyiasulok hozzá
én is mint világ,de nem
másképp,mint már idea az
ideához;viszont azt is tudni
merészelem,hogy az ideák
világában sok a paradoxon,
az apória,így az észnek ugrania
kell,illetve illik,ha már
ellentmondásba,a kiúttalanság
látszatába ütközik mint
gondviselő;egy nézetváltással
kiléphet saját gondjából,
üres emlékké téve,értelmetlen
létbe helyezve azok értékét;
különben nem lehetnénk
gondűzők sem...
Mondom,így gondolok
világomra – most viszont gondot
érzek eme megingathatatlannak
látszó homlokzaton;
szemet hunyni lenne
a legkézenfekvőbb – de nem oly
fából faragtak,hogy a gond
hű gondolattá váltan kifogjon
rajtam,bár - bevallom -
ez is az én sztorim,tényleg
gond van – ugrani kéne;
ugyanis nem objektiválhatom
sem magam,sem a világot;nem
jobban,mint ahogy világ a világ
az én szememben,
s mint ahogy én is énvilág
vagyok,mások szemében
másvilág;nem vagyok objektum,
s ezáltal nem lehetek objektív
sem az én szemléletemben,
mások elméjében sem vagyok
más,mint egy „kerülendő” idea;
nem tehet mást,mert más sem
volt én,s én sem voltam
más – sosem;tovább nem
mehetek,gondba süllyedt
elmém saját mélyébe ragadt;
de,mint mondtam,ez csupán
a látszat,hisz ugranom kell,
muszáj lesz - azt hiszem.
Mégpedig most!!!
Fogadjuk el,hogy nem
léphetek ki énemből,
legyen axióma az a tétel,
hogy 'nem léphetek ki
a szubjektumból'!
Érintőlegesen azt is
elmondtam,miért nem,
ill. hogy miért igaz az,
hogy nem léphetek ki
önmagamból;de nem
említettem ,hogy miért
tudom,hogy van valami
rajtam kívül is,mint első ok,
léteznek dolgok,létezik
az objektum az énen túl,
mint első okozat;
épp azzal,hogy nem
tudhatom az ő tudatát
az enyémbe zártan
megszüntetni,azaz máslétét
nem-mássá,másképp-létét
nem-másképpé,ugyanazzá
tenni;hiába látok csupán
képeket,mondhatni másképp,
rám nem jellemzően működő
történeteket,hiába gondolom
sajátomnak őket,hiába tudom,
hogy a különbség közénk
veri a sokféleség látszatát,
nem vagyok képes
e látszatot megszüntetni;
nem jelenti viszont azt,
hogy nem leszek arra
majd képes,hogy látszattól
függetlenül függjek
az azonosság kötelékén;
amint eljön e pillanat -
mert nem vethetjük el,
hogy nem,míg nem tudjuk
biztosan,hogy nem – nemhogy
a sokféleség látszatát,
hanem a magamét is
megértem teljesen;
a különbség és az azonosság
különösségének látszata
az első ok örök mozgása,
melyben a mozgásra teremtő
maga a látszattól elvontan
szabad függésbe hozó
mozdulatlan – ez mindenkiben
ott van,bennem is,tehát
a pillanatban azzá válok,
ami mindenben mozdulatlan
a látszattól elvontan.
Az axiómát így nem bizonyítani,
hanem teljesíteni kell,
azonosulni lényegével,
a mindenkori Eggyel,
a szubjektumban azonos
abszolút Énnel – az éntelen
Léttel.
A gát,mely lehetetlen
küldetésnek tünteti fel
megvalósítását,a fizikai
léthez kódolt elme műve,
az elvont függésben létezés
létrejötte a teljes odaadás
függvénye – látszatnak
tudni a látszatot,s lényegnek
látni a lényeget;a tudat
saját lényegébe,a mozdulatlan
létébe tudása,e létbe áradó
mozgás önfeláldozása;
azt hiszem,elég egyet ugrani,
de akkorát,hogy az összes
gond elférjen benne békésen...
|