nemlet-68
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Idő
 
Verseim
 
Zuriel versei
 
Szepi-művek
 
Vendégkönyv

 
linkek
 
Visszatekintés
 
Kontraszt...?!
 
Zen
 
Bertrand Russell:Miért nem vagyok keresztény!?
 
Barátok weboldalai

 

 

       

 
Anikó oldala
 
Kati és Macsekok
 
A 60-as évek zenéje
 
Psych/punk/rock/mod 50s-60s
 
Valami hasonló '70-től
 
Beatles
 
Ez is zene;)
 
menü

Csúsztatva

 

 

Csúsztat a lét,

csúszik beléd - 

az időtlen eleje - 

az idővég.

 

...vége?

 

Sosem lesz,

sosincs,

csúszik - 

ismeretlen kincs.

 

 

Ösztöne a lét,

oka nincs,

sosem teljesül be,

célja sincs.

 

Ezért nincs vége?

Fogalmam sincs...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Platón:A szofista
 
                      
                                
 
 
   Platón:A szofista

    A szofista címû dialógus Platón kései korszakában íródott.
Formailag megegyezik a mûvet megelõzõ Theaitétosz-szal,
s idõben is ugyanakkor,i.e. 399 tavaszán játszódik a történet.
A mû szereplõi:Szókratész,Theodórosz,Theaitétosz és az "e-
leiai vendég".Tehát majdnem megegyezik a Theaitétosz sze-
       replõivel,csakhogy Theodórosz ez alkalommal egy "új embert"
 is hoz magával,kinek kiléte annál fontosabb,minthogy egyszerûen
vendégnek szólítsuk.Ugyanis általa tárul elénk a mû lényege,mely
meglehetõsen több annál,mint amit címe elsõre sugallni látszik.
Bár a szofista mibenlétének ismeretére törekszik a mû,hogy nem
titkolt szándékkal felfedje a filozófus kilétét is,mégis legfõbb célja
abban nyilvánul meg,hogy Platón a "vendég gúnyáját öltve magára"
az eleiai tanok ismeretére támaszkodik,mikor az ideák viszonyát
igyekszik mûvében logikusan megfogalmazni.
     A dialógus e "hosszú út" elsõ lépéseként vita tárgyává teszi azt,
hogy a filozófus,a szofista és az államférfi egy és ugyanazt a személyt
takarja-e vagy sem.Szókratész "vendég"-hez intézett kérdése,ti.
hogy feléjük miféléknek szokták tartani a szofistákat,a filozófust
és az államférfit,teljesen helyén való,azaz a mû szerkezetébe illõ.
Hiszen e témát felölelõ kérdéseire adandó válaszok,meghatározások
egy eddig még mûveiben nem használt módszert mutatnak be,mely
ugyan az Akadémiára jellemzõ,hiszen egy genus fajokra,alfajokra való 
osztásán keresztül jut el a megválaszolandó dologig,,egyszerû,az átlag
olvasó számára is érthetõ,ismerõs példán törekszik elmagyarázni a 
horgász mibenlétét,azaz a horgász definiálásán át igyekszik 
"tetten érni"a szofistát.E módszert diaireszisz-nek,
felosztásnak nevezzük,melyben feltárulnak a megkülönböztetõ
jegyek,s csak ezek által tudjuk a horgászt viszonylag pontosan
definiálni.E módszer lényege a két csoportra osztás formájában 
jelenik meg.Az egyik csoport mindig kiesik,aszerint,hogy melyik
illik a meghatározandó dologhoz leginkább,azaz hogy melyik
kapcsolódik - a tapasztalatokból merített tudásunknak megfelelõen -
hozzá.Az így kapott jellemzõket,ismertetõket,a másikat kizáró,
a másiktól különbözõ jegyek,a megkülönböztetõ jegyek alkotják.
Ezek adják tehát meg a dolog,jelen esetünkben a horgász
definícióját.A felosztást ,persze,lehetne még pontosítani,de
lényegét - a szofista meghatározását - tekintve elég,ha addig
a pontig megyünk vissza,ahol az élõlényeket találjuk,melyek ,
természetesen, szárazföldiek és emberek,merthogy a szofista
emberekre "vadászik" búsás fizetség reményében.
Így jutunk el most már közvetlen célunkra  összpontosítva
annak elsõ meghatározásához,mely kimondja,hogy a szofista
nem más,mint egy olyan nagykereskedõ,ki városról,városra
járva pénzért tanít.Persze,más álarcot is magára ölthet,ezért
a diairetikus módszer többszöri alkalmazásával próbálja
 "elkapni"õt Platón. 
    Vagyis a második meghatározásban az erényre vonatkozó
tanítással kereskedik,a harmadik szerint is,de úgy,hogy 
letelepszik és részben szerzett,részben maga által "tákolt" 
ismeretekkel áltatja tanítványait,természetesen,nem ingyen,
a negyedikben önérdek nélkül vitatkozik,mely során beszéd-
modorával mind hallgatóságát,mind önmagát kápráztatja el
ellenszolgáltatás fejében.Amelyik nem igényli ez utóbbit,az a
szónok,ebbõl pedig következik,hogy amelyik igen,az a szofista.
     A következõ részek is dúskálnak a definíciókban,hiszen még
mindig nem jutottunk el a platóni "vad"végsõ meghatározásáig.
"Minden erõnket igénybevevõ" kutatómunka gyümölcse a
lelki betegségekre - tudatlanságra,gonoszságra - vonatkozó
meghatározásokon át felszínre törõ megoldás, a tanítás,mely
 gyógyírként szolgál,és megszabadítja gazdáját az imént
említett koloncaitól.A tanítás kérdezésbõl és cáfolásból áll,
e módszer képviselõit nem nevezhetjük szofistának,ezt - a
szókratészi bábáskodást - választja,illetve tartja üdvözítõnek
Platón a hagyományosabb és durvább intéssel szemben.
    A kikérdezés és a cáfolás a legfontosabb ,leghatásosabb
tisztítóeljárás,mely elvezet a boldogsághoz.(230e)
E tisztítás során,mely az elkülönítési mód egy formája,
elénk tárul a nevelésnek azon ága,mely a hiú látszatbölcsesség
cáfolásával foglalkozik,mely nem nevezhető másnak,mint
valódi nemes szofisztikának.(231b)
Ennek mestere Szókratész volt.Ő még mellékértelem nélkül
"űzte az ipart",de tanítványai,pl.a megaraiak,elhagyják
 formális logikájuk tekintetében az igazságkeresés szókratikus
szellemét.Megannyi álokoskodót vonz bölcselete,akik 
az utánzó művészet magas szintjén másolják dialektikáját,
kenyerük az ellentmondás.(232b)
    Mindenben az ellentmondást keresik ,legyen az politika,
természet ,erkölcs vagy isten,lényeg,hogy elhitessék az 
átlagemberrel nem átlagos tudásukat,azaz hogy akrobatikus
beszédükkel univerzális ismeretnek tűnő szemfényvesztéssel
varázsolják el a köréjük sereglőket.Sikerük elég nagy,
pedig nincs másról szó,minthogy a valóság képmását ,azaz
hasonmását vagy egy olyan másolatát alkotják meg,mely
az eredeti arányok megváltoztatásával válik élvezhetővé.
De ha ezek a változatok léteznek,akkor létezik a hamis 
látszat,hamis beszéd,vagyis az igaztól ,eredetitől, a
valóditól eltérő "valaminek" is léteznie kell. Ez a valami
nem más,mint a semmi,mert nem valódi,nem valóság,
tehát nem létező,s itt jön az az ellentmondás,mely Platónt 
zavarja.Hiszen tudja ,hogy amíg fennáll Parmenidész
állítása,ti.hogy a létező létezik a nem létező nem létezik,
addig gondolataink paradox helyzetbe sodorják a nyelvet.
Márpedig ha kiderül,hogy van nem létező,akkor világossá
válik a szofista létének tényszerű volta,és nemcsak ő  jelenik
meg előttünk,hanem a filozófus képe is kirajzolódik,
elkülönül megtévesztő másától.
    Miután górcső alá vette Platón a létezőket,rájön,hogy amit
talál,a Létezőből kell,hogy részesedjen.Ugyanis a Nem létezőt
"merhetjük-e a szánkon kiejteni"(237b),ha a Nem létező 
egzisztenciális léte elgondolhatatlan.Bármit mondjunk ki,
az létezővé válik,mert gondolatként van jelen,ill.létezik.
Ezért a "nem" szó nem egzisztenciális jelentéssel bír 
dialógusában,hanem kopulatív értelemben van haszna ,nem 
is kevés.Hogy miért? Az ellentmondást csak akkor lehet
feloldani,ha "apagyilkosok" leszünk,és kierőszakoljuk
Parmenidész tételéből azt,hogy van bizonyos értelemben 
létező és bizonyos tekintetben nem létező(241d).Platón
rámutat arra,hogy nem lehet kimondani azt,hogy nem létező,
mert ez már önmagában is ellentmondás.Ha semminek 
neve van,akkor nem lehet semmi.Tehát részesedik a Létezőből.
Parmenidész szerint viszont a Létező egy ,oszthatatlan egész,
közepétől minden irányban erős egyaránt,hiszen nem lehet,
hogy emerre jobban létezzék,mint amarra.(244e)
E kijelentésből Platón hamar megállapítja,hogy ha a Létezőnek
van közepe,akkor van széle is,tehát nem lehet oszthatatlan az 
Egész sem,mert tudjuk,hogy az egész részei nélkül nem
 állhat fenn.De Egynek sem mondhatjuk,hiszen annak
is oszthatatlannak kell lennie,de mivel jelen esetünkben
részekből áll,így a Mindenség egynél több lesz.
    Azonban,ha a Létező nem egész ,és egysége csupán
tulajdonságaként létezik,akkor a Létező önmaga hiányában
szenved,vagyis nem létezik.Ez a megállapítás csak úgy tartható,
ha van még valami,egy harmadik ,amiből e kettő részesedik.
    Ez igaz Platón nyugalom - mozgás ellentétpárjára is,mivel
az nyilvánvaló,hogy a mozgás nem nyugalomként,s a nyugalom
nem mozgásként létezik,hanem  mindkettő létéből részesedik
úgy,hogy a lét magában foglalja a másik kettőt,de nem
azonos egyikkel sem teljesen.Tehát különbözik is tőlük,és 
azonos is velük.Így Platón létrehozza kategóriáit,melyek 
közül a nem létező szerepe is nyilvánvalóvá válik.
    Hiszen nem lehet más,mint az ,ami különbözik a másiktól,
ami viszonylag nem az,ami a másik.Ebből pedig tisztán 
kivehető,hogy a másik sem azonos az előbbivel,tehát
mindkettő bizonyos értelemben nem létező.Az egyik a másik 
viszonylatában lesz csak nem létező,illetve létező.A "nem" szó
kopulatív értelmének jelentősége rendkívüli,mivel itt,ebben 
a dialógusban fedezhetjük először fel a logika tudományos 
alapjait,a nyelvlogika tudományos szinten való alkalmazását.
    Platón a nyelv megfelelő használatát meghatározónak látja.
Nem mindegy ,mit hova teszünk,gondol itt a magánhangzókra,
szavakra a nyelvtan terén,magas és mély hangokra a zene területén,
és vehetjük az összes mesterséget - ugyanilyen viszonyokkal 
találkozunk.Aki megleli ,és helyesen alkalmazza gondolkodása 
során a dolgok arányát,tudja,mik vannak összhangzásban,s azt is,mik
nincsenek,a vegyítést és szétválasztást illetően is megfelelően
képes eljárni,tehát  kihasználja azon képességét,mely a "dolgokra",
létezőkre,illetve a dialektika tudományára vonatkozóan megadatott
vagy kifejlődött,filozófusnak tekinthető.(253c)Őt azért nehéz
meglelni,mert a létező formáján csüng,és a hely fényessége miatt
nem könnyű megpillantani.(254b)Aki pedig nem szakértő,
hanem kontár,a nem létező sötétjébe menekül(254a),s e sötétség
miatt nehéz észrevenni.Ezután Platón tisztázza a szövegében már
korábban is felsejlő,illetve fel-felbukkanó formáinak,létezőinek helyét.
    Megmutatkozik az öt forma teljes valójában,s egymás viszonylatában.
A sort a Létezővel kezdi,őt követi a Mozgás és a Nyugvás,majd az
Azonossal és a Különbözővel fejezi be.A Létezőt azért is kell 
elsőnek mondani,mert mind az öt -  létezésükből kifolyólag -
a Létből,Létezőből meríti azt,hogy egyáltalán van,a Létből
részesedik,a Különbözőt pedig azért kell utolsónak sorolni,mert
mind az öt forma különbözik egymástól,tehát mindegyiket 
áthatja a Különbözőség léte,és szembe állítva a Létezővel,
mivel tőle is különbözik,tetten érhető Nem létezőként.
    Platón kiderítette tehát,hogy a Nem létező van,s mivel van,ez  
azt jelenti,hogy részesül a Létben,Létezőben.Most már
 csak az a kérdés,hogy a beszéd és a vélemény miként részesül,
illetve részesülhet-e a Nem létben.Mert ha nem,akkor nincs
hamis beszéd,sem hamis vélekedés,tehát a szofistákra sem
bukkanhatunk,mivel nem léteznek.Platón megmutatja,hogyan 
születhet meg a nem valódi,azaz a Nem létben megnyilvánuló
beszéd és vélemény léte,vagyis hamis léte.Az igék és főnevek
segítségével egyszerű nyelvtani szempontoknak,kritériumoknak
megfelelő és e feltételeknek nem megfelelő mondatokat,
gondolatokat alkot,mint pl.:"Theaitétosz ül"és "Theaitétosz,
akivel most beszélgetek,repül."Az első mondat igaz,a másik
hamis,mert Theaitétosz e pillanatban ül,s nem repül.(263b)
    A lényeg abban áll,hogy a lélekben egyfajta belső beszéd 
zajlik ,melyhez érzékelés tapadhat,s ha hibásan értelmezzük 
ezeket az érzetadatokat,akkor hibás lesz a megjelenítés,
hamis lesz a vélemény,tehát létezik a hamis vélekedés és a 
hamis beszéd.Ebből következik,hogy létezik a szofista is.
Platón viszont nem elégszik meg ennyivel,két kézzel akarja
megragadni a "vadat",hogy végleg lelepleződjön kiléte.
Ezért felosztási módszere segítségével "megadja neki a 
kegyelemdöfést".A képmásalkotásból,illetve a képalkotó
mesterségből kiindulva(264c)pillanatok alatt eljut a másolásig,
melynek egyik fajtája az utánzás,amikor is az egyik utánzó 
tudja ,mit cselekszik ,a másik pedig nem.Aki nem ismeri,pl.
az erény vagy az igazság valódi alakját,az igyekszik úgy 
alakítani beszédét,cselekedetét,hogy az a valóságnak
megfeleljen.Aki viszont sokat beszél,sokat szerepel,tehát
sokat gyakorol,arról nehéz elképzelni,hogy egyszerű,becsületes
mesterember,inkább fennáll a gyanú,hogy talmi tudását
igyekszik fondorlattal,sarlatánsággal pótolni.Ezeket az embereket,
ha tömeg előtt tetszelegnek se vége,se hossza szónoklatukkal,
az erényt s erkölcsöt nélkülöző államférfinak ,ha egy-egy 
tanítványt vagy személyt szemelnek ki maguknak,s velük 
hitetik el ,hogy milyen bölcsek,szofistáknak hívjuk.
     Platón ezzel befejezte a szofista keresését,s miközben oly
hevesen kutatott utána,kincseket tárt  elénk.Definiálta a filozófus
kilétét,megoldott egy paradoxont úgy,hogy megfelelően
 használta a létige kopulatív és egzisztenciális alakját.Ezzel 
művével megalapozta a tudományos logikát,napjainkig ható 
szolgálatot nyújtott a metafizikának,sőt munkájában,bár
nem arisztotelészi módon rendszerezve,
megtalálhatóak a metafizikára jellemző 
lényeges motívumok.


Irodalom:

A.E. Taylor: Platón, Osiris Kiadó, Bp.1999;
Platón válogatott művei II.,Farkas Lőrinc Imre Kiadó,1997
A szofista - 155-300 old. 

                  
 
                       
 
 
 
Hívogató


BARÁTOM!

Ha

Szeretsz

elmélkedni,

s

magasabban

röpködni

a

 szokottnál,

lépj ide,

székedhez

ragadsz,

ígérem

- talán!

Vagy elszállsz

a székeddel

együtt

- talán!

Van még pár

variáció,

dönts TE,

légy szíves!

Én már így is

sokat

fecsegtem

"össze és

vissza".

Misi:))

 

 
lépkedők
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Gyerekeknek
 
Kedvenc idézeteim
 
Misztikus pillanatok
 
lélekutazás
 
Sziporkák
 
+ filo
 
Platón

 
Gondolatok
 
Tao-seng
 
Ókori sugallatok
 
Arunácsala
 
Teológia

 
Tao
 
Alexiel írásai
 
Paródia!
 
számláló
Indulás: 2006-06-19
 
Zene

www.youtube.com/watch

 
Követő
 
Qi gong
 
Classicals
 
Blason írásai
 
Hölderlin
 
Radnóti Miklós
 
Ti küldtétek
 
Παρμενίδης
 
Szabó Lőrinc
 
Balázs László
 
Illyés Gyula
 
Leckék
 

Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.    *****    Amway termék elérhetõ áron!Tudta, hogy az általános tisztítószer akár 333 felmosásra is alkalmas?Több info a weboldalon    *****    Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierj&#232;t!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre