nemlet-68
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Id
 
Verseim
 
Zuriel versei
 
Szepi-mvek
 
Vendgknyv

 
linkek
 
Visszatekints
 
Kontraszt...?!
 
Zen
 
Bertrand Russell:Mirt nem vagyok keresztny!?
 
Bartok weboldalai

 

 

       

 
Anik oldala
 
Kati s Macsekok
 
A 60-as vek zenje
 
Psych/punk/rock/mod 50s-60s
 
Valami hasonl '70-tl
 
Beatles
 
Ez is zene;)
 
men

Cssztatva

 

 

Cssztat a lt,

csszik beld - 

az idtlen eleje - 

az idvg.

 

...vge?

 

Sosem lesz,

sosincs,

csszik - 

ismeretlen kincs.

 

 

sztne a lt,

oka nincs,

sosem teljesl be,

clja sincs.

 

Ezrt nincs vge?

Fogalmam sincs...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Platn:A szofista
 
                      
                                
 
 
   Platn:A szofista

    A szofista cmû dialgus Platn ksei korszakban rdott.
Formailag megegyezik a mûvet megelõzõ Theaittosz-szal,
s idõben is ugyanakkor,i.e. 399 tavaszn jtszdik a trtnet.
A mû szereplõi:Szkratsz,Theodrosz,Theaittosz s az "e-
leiai vendg".Teht majdnem megegyezik a Theaittosz sze-
       replõivel,csakhogy Theodrosz ez alkalommal egy "j embert"
 is hoz magval,kinek kilte annl fontosabb,minthogy egyszerûen
vendgnek szltsuk.Ugyanis ltala trul elnk a mû lnyege,mely
meglehetõsen tbb annl,mint amit cme elsõre sugallni ltszik.
Br a szofista mibenltnek ismeretre trekszik a mû,hogy nem
titkolt szndkkal felfedje a filozfus kiltt is,mgis legfõbb clja
abban nyilvnul meg,hogy Platn a "vendg gnyjt ltve magra"
az eleiai tanok ismeretre tmaszkodik,mikor az idek viszonyt
igyekszik mûvben logikusan megfogalmazni.
     A dialgus e "hossz t" elsõ lpseknt vita trgyv teszi azt,
hogy a filozfus,a szofista s az llamfrfi egy s ugyanazt a szemlyt
takarja-e vagy sem.Szkratsz "vendg"-hez intzett krdse,ti.
hogy feljk miflknek szoktk tartani a szofistkat,a filozfust
s az llamfrfit,teljesen helyn val,azaz a mû szerkezetbe illõ.
Hiszen e tmt fellelõ krdseire adand vlaszok,meghatrozsok
egy eddig mg mûveiben nem hasznlt mdszert mutatnak be,mely
ugyan az Akadmira jellemzõ,hiszen egy genus fajokra,alfajokra val 
osztsn keresztl jut el a megvlaszoland dologig,,egyszerû,az tlag
olvas szmra is rthetõ,ismerõs pldn trekszik elmagyarzni a 
horgsz mibenltt,azaz a horgsz definilsn t igyekszik 
"tetten rni"a szofistt.E mdszert diaireszisz-nek,
felosztsnak nevezzk,melyben feltrulnak a megklnbztetõ
jegyek,s csak ezek ltal tudjuk a horgszt viszonylag pontosan
definilni.E mdszer lnyege a kt csoportra oszts formjban 
jelenik meg.Az egyik csoport mindig kiesik,aszerint,hogy melyik
illik a meghatrozand dologhoz leginkbb,azaz hogy melyik
kapcsoldik - a tapasztalatokbl mertett tudsunknak megfelelõen -
hozz.Az gy kapott jellemzõket,ismertetõket,a msikat kizr,
a msiktl klnbzõ jegyek,a megklnbztetõ jegyek alkotjk.
Ezek adjk teht meg a dolog,jelen esetnkben a horgsz
defincijt.A felosztst ,persze,lehetne mg pontostani,de
lnyegt - a szofista meghatrozst - tekintve elg,ha addig
a pontig megynk vissza,ahol az lõlnyeket talljuk,melyek ,
termszetesen, szrazfldiek s emberek,merthogy a szofista
emberekre "vadszik" bss fizetsg remnyben.
gy jutunk el most mr kzvetlen clunkra  sszpontostva
annak elsõ meghatrozshoz,mely kimondja,hogy a szofista
nem ms,mint egy olyan nagykereskedõ,ki vrosrl,vrosra
jrva pnzrt tant.Persze,ms larcot is magra lthet,ezrt
a diairetikus mdszer tbbszri alkalmazsval prblja
 "elkapni"õt Platn. 
    Vagyis a msodik meghatrozsban az ernyre vonatkoz
tantssal kereskedik,a harmadik szerint is,de gy,hogy 
letelepszik s rszben szerzett,rszben maga ltal "tkolt" 
ismeretekkel ltatja tantvnyait,termszetesen,nem ingyen,
a negyedikben nrdek nlkl vitatkozik,mely sorn beszd-
modorval mind hallgatsgt,mind nmagt kprztatja el
ellenszolgltats fejben.Amelyik nem ignyli ez utbbit,az a
sznok,ebbõl pedig kvetkezik,hogy amelyik igen,az a szofista.
     A kvetkezõ rszek is dsklnak a defincikban,hiszen mg
mindig nem jutottunk el a platni "vad"vgsõ meghatrozsig.
"Minden erõnket ignybevevõ" kutatmunka gymlcse a
lelki betegsgekre - tudatlansgra,gonoszsgra - vonatkoz
meghatrozsokon t felsznre trõ megolds, a tants,mely
 gygyrknt szolgl,s megszabadtja gazdjt az imnt
emltett koloncaitl.A tants krdezsbõl s cfolsbl ll,
e mdszer kpviselõit nem nevezhetjk szofistnak,ezt - a
szkratszi bbskodst - vlasztja,illetve tartja dvztõnek
Platn a hagyomnyosabb s durvbb intssel szemben.
    A kikrdezs s a cfols a legfontosabb ,leghatsosabb
tisztteljrs,mely elvezet a boldogsghoz.(230e)
E tisztts sorn,mely az elklntsi md egy formja,
elnk trul a nevelsnek azon ga,mely a hi ltszatblcsessg
cfolsval foglalkozik,mely nem nevezhet msnak,mint
valdi nemes szofisztiknak.(231b)
Ennek mestere Szkratsz volt. mg mellkrtelem nlkl
"zte az ipart",de tantvnyai,pl.a megaraiak,elhagyjk
 formlis logikjuk tekintetben az igazsgkeress szkratikus
szellemt.Megannyi lokoskodt vonz blcselete,akik 
az utnz mvszet magas szintjn msoljk dialektikjt,
kenyerk az ellentmonds.(232b)
    Mindenben az ellentmondst keresik ,legyen az politika,
termszet ,erklcs vagy isten,lnyeg,hogy elhitessk az 
tlagemberrel nem tlagos tudsukat,azaz hogy akrobatikus
beszdkkel univerzlis ismeretnek tn szemfnyvesztssel
varzsoljk el a krjk sereglket.Sikerk elg nagy,
pedig nincs msrl sz,minthogy a valsg kpmst ,azaz
hasonmst vagy egy olyan msolatt alkotjk meg,mely
az eredeti arnyok megvltoztatsval vlik lvezhetv.
De ha ezek a vltozatok lteznek,akkor ltezik a hamis 
ltszat,hamis beszd,vagyis az igaztl ,eredetitl, a
valditl eltr "valaminek" is lteznie kell. Ez a valami
nem ms,mint a semmi,mert nem valdi,nem valsg,
teht nem ltez,s itt jn az az ellentmonds,mely Platnt 
zavarja.Hiszen tudja ,hogy amg fennll Parmenidsz
lltsa,ti.hogy a ltez ltezik a nem ltez nem ltezik,
addig gondolataink paradox helyzetbe sodorjk a nyelvet.
Mrpedig ha kiderl,hogy van nem ltez,akkor vilgoss
vlik a szofista ltnek tnyszer volta,s nemcsak  jelenik
meg elttnk,hanem a filozfus kpe is kirajzoldik,
elklnl megtveszt mstl.
    Miutn grcs al vette Platn a ltezket,rjn,hogy amit
tall,a Ltezbl kell,hogy rszesedjen.Ugyanis a Nem ltezt
"merhetjk-e a sznkon kiejteni"(237b),ha a Nem ltez 
egzisztencilis lte elgondolhatatlan.Brmit mondjunk ki,
az ltezv vlik,mert gondolatknt van jelen,ill.ltezik.
Ezrt a "nem" sz nem egzisztencilis jelentssel br 
dialgusban,hanem kopulatv rtelemben van haszna ,nem 
is kevs.Hogy mirt? Az ellentmondst csak akkor lehet
feloldani,ha "apagyilkosok" lesznk,s kierszakoljuk
Parmenidsz ttelbl azt,hogy van bizonyos rtelemben 
ltez s bizonyos tekintetben nem ltez(241d).Platn
rmutat arra,hogy nem lehet kimondani azt,hogy nem ltez,
mert ez mr nmagban is ellentmonds.Ha semminek 
neve van,akkor nem lehet semmi.Teht rszesedik a Ltezbl.
Parmenidsz szerint viszont a Ltez egy ,oszthatatlan egsz,
kzeptl minden irnyban ers egyarnt,hiszen nem lehet,
hogy emerre jobban ltezzk,mint amarra.(244e)
E kijelentsbl Platn hamar megllaptja,hogy ha a Lteznek
van kzepe,akkor van szle is,teht nem lehet oszthatatlan az 
Egsz sem,mert tudjuk,hogy az egsz rszei nlkl nem
 llhat fenn.De Egynek sem mondhatjuk,hiszen annak
is oszthatatlannak kell lennie,de mivel jelen esetnkben
rszekbl ll,gy a Mindensg egynl tbb lesz.
    Azonban,ha a Ltez nem egsz ,s egysge csupn
tulajdonsgaknt ltezik,akkor a Ltez nmaga hinyban
szenved,vagyis nem ltezik.Ez a megllapts csak gy tarthat,
ha van mg valami,egy harmadik ,amibl e kett rszesedik.
    Ez igaz Platn nyugalom - mozgs ellenttprjra is,mivel
az nyilvnval,hogy a mozgs nem nyugalomknt,s a nyugalom
nem mozgsknt ltezik,hanem  mindkett ltbl rszesedik
gy,hogy a lt magban foglalja a msik kettt,de nem
azonos egyikkel sem teljesen.Teht klnbzik is tlk,s 
azonos is velk.gy Platn ltrehozza kategriit,melyek 
kzl a nem ltez szerepe is nyilvnvalv vlik.
    Hiszen nem lehet ms,mint az ,ami klnbzik a msiktl,
ami viszonylag nem az,ami a msik.Ebbl pedig tisztn 
kivehet,hogy a msik sem azonos az elbbivel,teht
mindkett bizonyos rtelemben nem ltez.Az egyik a msik 
viszonylatban lesz csak nem ltez,illetve ltez.A "nem" sz
kopulatv rtelmnek jelentsge rendkvli,mivel itt,ebben 
a dialgusban fedezhetjk elszr fel a logika tudomnyos 
alapjait,a nyelvlogika tudomnyos szinten val alkalmazst.
    Platn a nyelv megfelel hasznlatt meghatroznak ltja.
Nem mindegy ,mit hova tesznk,gondol itt a magnhangzkra,
szavakra a nyelvtan tern,magas s mly hangokra a zene terletn,
s vehetjk az sszes mestersget - ugyanilyen viszonyokkal 
tallkozunk.Aki megleli ,s helyesen alkalmazza gondolkodsa 
sorn a dolgok arnyt,tudja,mik vannak sszhangzsban,s azt is,mik
nincsenek,a vegytst s sztvlasztst illeten is megfelelen
kpes eljrni,teht  kihasznlja azon kpessgt,mely a "dolgokra",
ltezkre,illetve a dialektika tudomnyra vonatkozan megadatott
vagy kifejldtt,filozfusnak tekinthet.(253c)t azrt nehz
meglelni,mert a ltez formjn csng,s a hely fnyessge miatt
nem knny megpillantani.(254b)Aki pedig nem szakrt,
hanem kontr,a nem ltez sttjbe menekl(254a),s e sttsg
miatt nehz szrevenni.Ezutn Platn tisztzza a szvegben mr
korbban is felsejl,illetve fel-felbukkan forminak,ltezinek helyt.
    Megmutatkozik az t forma teljes valjban,s egyms viszonylatban.
A sort a Ltezvel kezdi,t kveti a Mozgs s a Nyugvs,majd az
Azonossal s a Klnbzvel fejezi be.A Ltezt azrt is kell 
elsnek mondani,mert mind az t -  ltezskbl kifolylag -
a Ltbl,Ltezbl merti azt,hogy egyltaln van,a Ltbl
rszesedik,a Klnbzt pedig azrt kell utolsnak sorolni,mert
mind az t forma klnbzik egymstl,teht mindegyiket 
thatja a Klnbzsg lte,s szembe lltva a Ltezvel,
mivel tle is klnbzik,tetten rhet Nem ltezknt.
    Platn kidertette teht,hogy a Nem ltez van,s mivel van,ez  
azt jelenti,hogy rszesl a Ltben,Ltezben.Most mr
 csak az a krds,hogy a beszd s a vlemny miknt rszesl,
illetve rszeslhet-e a Nem ltben.Mert ha nem,akkor nincs
hamis beszd,sem hamis vlekeds,teht a szofistkra sem
bukkanhatunk,mivel nem lteznek.Platn megmutatja,hogyan 
szlethet meg a nem valdi,azaz a Nem ltben megnyilvnul
beszd s vlemny lte,vagyis hamis lte.Az igk s fnevek
segtsgvel egyszer nyelvtani szempontoknak,kritriumoknak
megfelel s e feltteleknek nem megfelel mondatokat,
gondolatokat alkot,mint pl.:"Theaittosz l"s "Theaittosz,
akivel most beszlgetek,repl."Az els mondat igaz,a msik
hamis,mert Theaittosz e pillanatban l,s nem repl.(263b)
    A lnyeg abban ll,hogy a llekben egyfajta bels beszd 
zajlik ,melyhez rzkels tapadhat,s ha hibsan rtelmezzk 
ezeket az rzetadatokat,akkor hibs lesz a megjelents,
hamis lesz a vlemny,teht ltezik a hamis vlekeds s a 
hamis beszd.Ebbl kvetkezik,hogy ltezik a szofista is.
Platn viszont nem elgszik meg ennyivel,kt kzzel akarja
megragadni a "vadat",hogy vgleg leleplezdjn kilte.
Ezrt felosztsi mdszere segtsgvel "megadja neki a 
kegyelemdfst".A kpmsalkotsbl,illetve a kpalkot
mestersgbl kiindulva(264c)pillanatok alatt eljut a msolsig,
melynek egyik fajtja az utnzs,amikor is az egyik utnz 
tudja ,mit cselekszik ,a msik pedig nem.Aki nem ismeri,pl.
az erny vagy az igazsg valdi alakjt,az igyekszik gy 
alaktani beszdt,cselekedett,hogy az a valsgnak
megfeleljen.Aki viszont sokat beszl,sokat szerepel,teht
sokat gyakorol,arrl nehz elkpzelni,hogy egyszer,becsletes
mesterember,inkbb fennll a gyan,hogy talmi tudst
igyekszik fondorlattal,sarlatnsggal ptolni.Ezeket az embereket,
ha tmeg eltt tetszelegnek se vge,se hossza sznoklatukkal,
az ernyt s erklcst nlklz llamfrfinak ,ha egy-egy 
tantvnyt vagy szemlyt szemelnek ki maguknak,s velk 
hitetik el ,hogy milyen blcsek,szofistknak hvjuk.
     Platn ezzel befejezte a szofista keresst,s mikzben oly
hevesen kutatott utna,kincseket trt  elnk.Definilta a filozfus
kiltt,megoldott egy paradoxont gy,hogy megfelelen
 hasznlta a ltige kopulatv s egzisztencilis alakjt.Ezzel 
mvvel megalapozta a tudomnyos logikt,napjainkig hat 
szolglatot nyjtott a metafiziknak,st munkjban,br
nem arisztotelszi mdon rendszerezve,
megtallhatak a metafizikra jellemz 
lnyeges motvumok.


Irodalom:

A.E. Taylor: Platn, Osiris Kiad, Bp.1999;
Platn vlogatott mvei II.,Farkas Lrinc Imre Kiad,1997
A szofista - 155-300 old. 

                  
 
                       
 
 
 
Hvogat


BARTOM!

Ha

Szeretsz

elmlkedni,

s

magasabban

rpkdni

a

 szokottnl,

lpj ide,

szkedhez

ragadsz,

grem

- taln!

Vagy elszllsz

a szkeddel

egytt

- taln!

Van mg pr

varici,

dnts TE,

lgy szves!

n mr gy is

sokat

fecsegtem

"ssze s

vissza".

Misi:))

 

 
lpkedk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
naptr
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
Gyerekeknek
 
Kedvenc idzeteim
 
Misztikus pillanatok
 
llekutazs
 
Sziporkk
 
+ filo
 
Platn

 
Gondolatok
 
Tao-seng
 
kori sugallatok
 
Aruncsala
 
Teolgia

 
Tao
 
Alexiel rsai
 
Pardia!
 
szmll
Induls: 2006-06-19
 
Zene

www.youtube.com/watch

 
Kvet
 
Qi gong
 
Classicals
 
Blason rsai
 
Hlderlin
 
Radnti Mikls
 
Ti kldttek
 
Παρμενίδης
 
Szab Lrinc
 
Balzs Lszl
 
Illys Gyula
 
Leckk
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!