
Platn:A szofista
A szofista cmû dialgus Platn ksei korszakban rdott. Formailag megegyezik a mûvet megelõzõ Theaittosz-szal, s idõben is ugyanakkor,i.e. 399 tavaszn jtszdik a trtnet. A mû szereplõi:Szkratsz,Theodrosz,Theaittosz s az "e- leiai vendg".Teht majdnem megegyezik a Theaittosz sze- replõivel,csakhogy Theodrosz ez alkalommal egy "j embert" is hoz magval,kinek kilte annl fontosabb,minthogy egyszerûen vendgnek szltsuk.Ugyanis ltala trul elnk a mû lnyege,mely meglehetõsen tbb annl,mint amit cme elsõre sugallni ltszik. Br a szofista mibenltnek ismeretre trekszik a mû,hogy nem titkolt szndkkal felfedje a filozfus kiltt is,mgis legfõbb clja abban nyilvnul meg,hogy Platn a "vendg gnyjt ltve magra" az eleiai tanok ismeretre tmaszkodik,mikor az idek viszonyt igyekszik mûvben logikusan megfogalmazni. A dialgus e "hossz t" elsõ lpseknt vita trgyv teszi azt, hogy a filozfus,a szofista s az llamfrfi egy s ugyanazt a szemlyt takarja-e vagy sem.Szkratsz "vendg"-hez intzett krdse,ti. hogy feljk miflknek szoktk tartani a szofistkat,a filozfust s az llamfrfit,teljesen helyn val,azaz a mû szerkezetbe illõ. Hiszen e tmt fellelõ krdseire adand vlaszok,meghatrozsok egy eddig mg mûveiben nem hasznlt mdszert mutatnak be,mely ugyan az Akadmira jellemzõ,hiszen egy genus fajokra,alfajokra val osztsn keresztl jut el a megvlaszoland dologig,,egyszerû,az tlag olvas szmra is rthetõ,ismerõs pldn trekszik elmagyarzni a horgsz mibenltt,azaz a horgsz definilsn t igyekszik "tetten rni"a szofistt.E mdszert diaireszisz-nek, felosztsnak nevezzk,melyben feltrulnak a megklnbztetõ jegyek,s csak ezek ltal tudjuk a horgszt viszonylag pontosan definilni.E mdszer lnyege a kt csoportra oszts formjban jelenik meg.Az egyik csoport mindig kiesik,aszerint,hogy melyik illik a meghatrozand dologhoz leginkbb,azaz hogy melyik kapcsoldik - a tapasztalatokbl mertett tudsunknak megfelelõen - hozz.Az gy kapott jellemzõket,ismertetõket,a msikat kizr, a msiktl klnbzõ jegyek,a megklnbztetõ jegyek alkotjk. Ezek adjk teht meg a dolog,jelen esetnkben a horgsz defincijt.A felosztst ,persze,lehetne mg pontostani,de lnyegt - a szofista meghatrozst - tekintve elg,ha addig a pontig megynk vissza,ahol az lõlnyeket talljuk,melyek , termszetesen, szrazfldiek s emberek,merthogy a szofista emberekre "vadszik" bss fizetsg remnyben. gy jutunk el most mr kzvetlen clunkra sszpontostva annak elsõ meghatrozshoz,mely kimondja,hogy a szofista nem ms,mint egy olyan nagykereskedõ,ki vrosrl,vrosra jrva pnzrt tant.Persze,ms larcot is magra lthet,ezrt a diairetikus mdszer tbbszri alkalmazsval prblja "elkapni"õt Platn. Vagyis a msodik meghatrozsban az ernyre vonatkoz tantssal kereskedik,a harmadik szerint is,de gy,hogy letelepszik s rszben szerzett,rszben maga ltal "tkolt" ismeretekkel ltatja tantvnyait,termszetesen,nem ingyen, a negyedikben nrdek nlkl vitatkozik,mely sorn beszd- modorval mind hallgatsgt,mind nmagt kprztatja el ellenszolgltats fejben.Amelyik nem ignyli ez utbbit,az a sznok,ebbõl pedig kvetkezik,hogy amelyik igen,az a szofista. A kvetkezõ rszek is dsklnak a defincikban,hiszen mg mindig nem jutottunk el a platni "vad"vgsõ meghatrozsig. "Minden erõnket ignybevevõ" kutatmunka gymlcse a lelki betegsgekre - tudatlansgra,gonoszsgra - vonatkoz meghatrozsokon t felsznre trõ megolds, a tants,mely gygyrknt szolgl,s megszabadtja gazdjt az imnt emltett koloncaitl.A tants krdezsbõl s cfolsbl ll, e mdszer kpviselõit nem nevezhetjk szofistnak,ezt - a szkratszi bbskodst - vlasztja,illetve tartja dvztõnek Platn a hagyomnyosabb s durvbb intssel szemben. A kikrdezs s a cfols a legfontosabb ,leghatsosabb tisztteljrs,mely elvezet a boldogsghoz.(230e) E tisztts sorn,mely az elklntsi md egy formja, elnk trul a nevelsnek azon ga,mely a hi ltszatblcsessg cfolsval foglalkozik,mely nem nevezhet msnak,mint valdi nemes szofisztiknak.(231b) Ennek mestere Szkratsz volt. mg mellkrtelem nlkl "zte az ipart",de tantvnyai,pl.a megaraiak,elhagyjk formlis logikjuk tekintetben az igazsgkeress szkratikus szellemt.Megannyi lokoskodt vonz blcselete,akik az utnz mvszet magas szintjn msoljk dialektikjt, kenyerk az ellentmonds.(232b) Mindenben az ellentmondst keresik ,legyen az politika, termszet ,erklcs vagy isten,lnyeg,hogy elhitessk az tlagemberrel nem tlagos tudsukat,azaz hogy akrobatikus beszdkkel univerzlis ismeretnek tn szemfnyvesztssel varzsoljk el a krjk sereglket.Sikerk elg nagy, pedig nincs msrl sz,minthogy a valsg kpmst ,azaz hasonmst vagy egy olyan msolatt alkotjk meg,mely az eredeti arnyok megvltoztatsval vlik lvezhetv. De ha ezek a vltozatok lteznek,akkor ltezik a hamis ltszat,hamis beszd,vagyis az igaztl ,eredetitl, a valditl eltr "valaminek" is lteznie kell. Ez a valami nem ms,mint a semmi,mert nem valdi,nem valsg, teht nem ltez,s itt jn az az ellentmonds,mely Platnt zavarja.Hiszen tudja ,hogy amg fennll Parmenidsz lltsa,ti.hogy a ltez ltezik a nem ltez nem ltezik, addig gondolataink paradox helyzetbe sodorjk a nyelvet. Mrpedig ha kiderl,hogy van nem ltez,akkor vilgoss vlik a szofista ltnek tnyszer volta,s nemcsak jelenik meg elttnk,hanem a filozfus kpe is kirajzoldik, elklnl megtveszt mstl. Miutn grcs al vette Platn a ltezket,rjn,hogy amit tall,a Ltezbl kell,hogy rszesedjen.Ugyanis a Nem ltezt "merhetjk-e a sznkon kiejteni"(237b),ha a Nem ltez egzisztencilis lte elgondolhatatlan.Brmit mondjunk ki, az ltezv vlik,mert gondolatknt van jelen,ill.ltezik. Ezrt a "nem" sz nem egzisztencilis jelentssel br dialgusban,hanem kopulatv rtelemben van haszna ,nem is kevs.Hogy mirt? Az ellentmondst csak akkor lehet feloldani,ha "apagyilkosok" lesznk,s kierszakoljuk Parmenidsz ttelbl azt,hogy van bizonyos rtelemben ltez s bizonyos tekintetben nem ltez(241d).Platn rmutat arra,hogy nem lehet kimondani azt,hogy nem ltez, mert ez mr nmagban is ellentmonds.Ha semminek neve van,akkor nem lehet semmi.Teht rszesedik a Ltezbl. Parmenidsz szerint viszont a Ltez egy ,oszthatatlan egsz, kzeptl minden irnyban ers egyarnt,hiszen nem lehet, hogy emerre jobban ltezzk,mint amarra.(244e) E kijelentsbl Platn hamar megllaptja,hogy ha a Lteznek van kzepe,akkor van szle is,teht nem lehet oszthatatlan az Egsz sem,mert tudjuk,hogy az egsz rszei nlkl nem llhat fenn.De Egynek sem mondhatjuk,hiszen annak is oszthatatlannak kell lennie,de mivel jelen esetnkben rszekbl ll,gy a Mindensg egynl tbb lesz. Azonban,ha a Ltez nem egsz ,s egysge csupn tulajdonsgaknt ltezik,akkor a Ltez nmaga hinyban szenved,vagyis nem ltezik.Ez a megllapts csak gy tarthat, ha van mg valami,egy harmadik ,amibl e kett rszesedik. Ez igaz Platn nyugalom - mozgs ellenttprjra is,mivel az nyilvnval,hogy a mozgs nem nyugalomknt,s a nyugalom nem mozgsknt ltezik,hanem mindkett ltbl rszesedik gy,hogy a lt magban foglalja a msik kettt,de nem azonos egyikkel sem teljesen.Teht klnbzik is tlk,s azonos is velk.gy Platn ltrehozza kategriit,melyek kzl a nem ltez szerepe is nyilvnvalv vlik. Hiszen nem lehet ms,mint az ,ami klnbzik a msiktl, ami viszonylag nem az,ami a msik.Ebbl pedig tisztn kivehet,hogy a msik sem azonos az elbbivel,teht mindkett bizonyos rtelemben nem ltez.Az egyik a msik viszonylatban lesz csak nem ltez,illetve ltez.A "nem" sz kopulatv rtelmnek jelentsge rendkvli,mivel itt,ebben a dialgusban fedezhetjk elszr fel a logika tudomnyos alapjait,a nyelvlogika tudomnyos szinten val alkalmazst. Platn a nyelv megfelel hasznlatt meghatroznak ltja. Nem mindegy ,mit hova tesznk,gondol itt a magnhangzkra, szavakra a nyelvtan tern,magas s mly hangokra a zene terletn, s vehetjk az sszes mestersget - ugyanilyen viszonyokkal tallkozunk.Aki megleli ,s helyesen alkalmazza gondolkodsa sorn a dolgok arnyt,tudja,mik vannak sszhangzsban,s azt is,mik nincsenek,a vegytst s sztvlasztst illeten is megfelelen kpes eljrni,teht kihasznlja azon kpessgt,mely a "dolgokra", ltezkre,illetve a dialektika tudomnyra vonatkozan megadatott vagy kifejldtt,filozfusnak tekinthet.(253c)t azrt nehz meglelni,mert a ltez formjn csng,s a hely fnyessge miatt nem knny megpillantani.(254b)Aki pedig nem szakrt, hanem kontr,a nem ltez sttjbe menekl(254a),s e sttsg miatt nehz szrevenni.Ezutn Platn tisztzza a szvegben mr korbban is felsejl,illetve fel-felbukkan forminak,ltezinek helyt. Megmutatkozik az t forma teljes valjban,s egyms viszonylatban. A sort a Ltezvel kezdi,t kveti a Mozgs s a Nyugvs,majd az Azonossal s a Klnbzvel fejezi be.A Ltezt azrt is kell elsnek mondani,mert mind az t - ltezskbl kifolylag - a Ltbl,Ltezbl merti azt,hogy egyltaln van,a Ltbl rszesedik,a Klnbzt pedig azrt kell utolsnak sorolni,mert mind az t forma klnbzik egymstl,teht mindegyiket thatja a Klnbzsg lte,s szembe lltva a Ltezvel, mivel tle is klnbzik,tetten rhet Nem ltezknt. Platn kidertette teht,hogy a Nem ltez van,s mivel van,ez azt jelenti,hogy rszesl a Ltben,Ltezben.Most mr csak az a krds,hogy a beszd s a vlemny miknt rszesl, illetve rszeslhet-e a Nem ltben.Mert ha nem,akkor nincs hamis beszd,sem hamis vlekeds,teht a szofistkra sem bukkanhatunk,mivel nem lteznek.Platn megmutatja,hogyan szlethet meg a nem valdi,azaz a Nem ltben megnyilvnul beszd s vlemny lte,vagyis hamis lte.Az igk s fnevek segtsgvel egyszer nyelvtani szempontoknak,kritriumoknak megfelel s e feltteleknek nem megfelel mondatokat, gondolatokat alkot,mint pl.:"Theaittosz l"s "Theaittosz, akivel most beszlgetek,repl."Az els mondat igaz,a msik hamis,mert Theaittosz e pillanatban l,s nem repl.(263b) A lnyeg abban ll,hogy a llekben egyfajta bels beszd zajlik ,melyhez rzkels tapadhat,s ha hibsan rtelmezzk ezeket az rzetadatokat,akkor hibs lesz a megjelents, hamis lesz a vlemny,teht ltezik a hamis vlekeds s a hamis beszd.Ebbl kvetkezik,hogy ltezik a szofista is. Platn viszont nem elgszik meg ennyivel,kt kzzel akarja megragadni a "vadat",hogy vgleg leleplezdjn kilte. Ezrt felosztsi mdszere segtsgvel "megadja neki a kegyelemdfst".A kpmsalkotsbl,illetve a kpalkot mestersgbl kiindulva(264c)pillanatok alatt eljut a msolsig, melynek egyik fajtja az utnzs,amikor is az egyik utnz tudja ,mit cselekszik ,a msik pedig nem.Aki nem ismeri,pl. az erny vagy az igazsg valdi alakjt,az igyekszik gy alaktani beszdt,cselekedett,hogy az a valsgnak megfeleljen.Aki viszont sokat beszl,sokat szerepel,teht sokat gyakorol,arrl nehz elkpzelni,hogy egyszer,becsletes mesterember,inkbb fennll a gyan,hogy talmi tudst igyekszik fondorlattal,sarlatnsggal ptolni.Ezeket az embereket, ha tmeg eltt tetszelegnek se vge,se hossza sznoklatukkal, az ernyt s erklcst nlklz llamfrfinak ,ha egy-egy tantvnyt vagy szemlyt szemelnek ki maguknak,s velk hitetik el ,hogy milyen blcsek,szofistknak hvjuk. Platn ezzel befejezte a szofista keresst,s mikzben oly hevesen kutatott utna,kincseket trt elnk.Definilta a filozfus kiltt,megoldott egy paradoxont gy,hogy megfelelen hasznlta a ltige kopulatv s egzisztencilis alakjt.Ezzel mvvel megalapozta a tudomnyos logikt,napjainkig hat szolglatot nyjtott a metafiziknak,st munkjban,br nem arisztotelszi mdon rendszerezve, megtallhatak a metafizikra jellemz lnyeges motvumok.
Irodalom:
A.E. Taylor: Platn, Osiris Kiad, Bp.1999; Platn vlogatott mvei II.,Farkas Lrinc Imre Kiad,1997 A szofista - 155-300 old.


| |