Ltezs
Van egy pont ,melyen az rtelem nem lp tl.Melyet az rtelem nem lp t.De akkor mirl is szeretnk beszlni?!Arrl,ami a ponton tl van,de ha igaz az elbbi llts,akkor a lehetetlenre vllalkozom.Ha hamis,akkor bizonytanom kell hamis voltt.Az utbbit vlasztom.De mi legyen a kiindulpont?Akrmivel nem kezdhetem.Olyan valamit kell lltanom els lpsknt,mely megelz minden kijelentst.Egy olyan lltst,mely elvezethet a clhoz,az elgondolhatatlanhoz.Teht maga a kiindulpont mg gondolat,de az,ahov vezet,mr nem.Ttelezzk fel,hogy ami a vilgban van,az az rtelem ltal nyeri el jutalmt,ltezsnek azon beismerst,melyen kvl semmi sincs.Az emberi rtelem befogja a vilgot,mely kzli nmagt,mindig befogadja azt,ami van,amin kvl nem ltezik semmi,de individualitsa miatt kdolt lesz az zenet.Bernykolja a vilgunkra jellemz ltszat,ltszds,a jelenre osztott llapods,ltezs.Mikor a vilgban kifel tekintek,az mindig csak nekem mutatja magt,mgis ha egy hz el rek,a hz nem csak nekem lesz hz,hanem mindenki ms.A "hz"mint szban forg jelensg Platnnl kln vilgot kpez.Idei a jelensgltben kpezdnek le,mert rszeslnek a Ltbl,az idek ltbl,ill.a mindenben kzs Ltezbl.Arisztotelsz tudomnyos alapokra helyezi Platn formit,de nem jut sokkal kzelebb mesternl,Ltezje,Els mozgat oka,Mozdulatlan mozgatja misztikus kdbe burkolzik,azaz a felfoghatatlansg llapotban marad rtelme eltt.Ezrt mikor azt mondom,hogy csak nekem mutatja magt a vilg,belthat,hogy ez mindenki szmra igaz,mert mindannyian ugyanabbl az "cenbl",Ltezbl mertnk.Teht a merts kpessge,a feltltds kpessge kzs llapotunk,az egynisgnk jelensge is kzs bennnk,vagyis minden,amit felfogunk letnkbl, kzs alapon nyugszik.Ennek ellenre ,ami pl.az egyes emberekben kzs motvumknt egyni tehetsget jelent,mint pl.a rajztuds,egyedi mozzanatval,megjelensvel rulja el az alkot kiltt,egynisgt,akr rtkelik,akr nem.Mint ahogy az ujjlenyomatoknak van kzs motvuma,ugyanolyan barzdi,a rzsknak ugyanolyan vei,illata,hangulata vagy szne,teljes,ksz megjelenskben egyediek,egymstl klnbzek. Teht msnak ltszdnak. Ez a msnak ltszds,azaz a klnbzsg ,persze,minden egyedben kzs,de nem gy,mint ahogy pl.az ujjlenyomat bizonyos barzdi,melyek lteznek,jellemzik az egyedet,hanem gy,mint ami az egyikben nincs meg,de a msikban megvan.Az egyik hinyban szenved,a msikban pedig lteznek ltod azt ,ami az elbbinek hinyossga.A klzbzshez,amint ltjuk,legalbb kt ltez kell,de a kzssg,azonossg megllaptshoz is ,ezrt nehz csupn egy ltezrl beszlni.Pedig lehet.
Ha vgiggondoljuk,hogy mennyi dologban klnbznek s azonosak az egyedek,akkor mirt ne jellemezhetn ugyanez azt a Ltezt ,mely pp ezekbl az egyedi ltezkbl ll.A gond csupn annyi,hogy ,mint mondottuk volt,az azonossghoz s klnbzshez kt ltez kell.Teht mihez kpest?!Mitl klnbzik?A benne lakoz hiny pp az,ami a ltezkre igaz - nem teljesek.De a ltezk a Ltezt jelentik,annak ltszdnak az sz fnyben.Mivel a Ltez teljes,ezrt lehet azonos nmagval,s ezrt klnbzhet nmagtl.A klnbzs Benne nem ms,mint a ltezk nem teljessgtl val klnbzs.Az azonossg pedig a ltezkben kzs alapmotvumok egsze,azaz nmaga.Viszont vigyzni kell arra,mit mondunk ki!Mikor azt lltom,hogy a ltezk a Ltez tulajdonsgaiknt ltszdnak a vilgban,a tulajdonsgokbl csupn akkor kvetkezik a Ltez maga ,ha az llapods mozzanataiknt,jelensgeiknt tekintnk rejuk,ha nem klntjk el a tulajdonsgokat a tulajdonostl,azaz nem elvonatkoztatunk Tle vagy Belle,hanem egysget alkotunk,egyestnk,ptnk,szintetizlunk.A folyamat viszont csak akkor mkdik,ha analizlunk eltte.Mit is? Egy olyan szrevtelt,gondolati tartalmat,mely kiindulpontknt szolgl megismersnk tern,mely a clt hordozza magban.A cl pedig nem ms,mint az egyedi ltezk Ltezv teljesedse.A trekvs,a kvncsisg alapjt kpez vltozs,llapotvltozs hatja t a vilgot.A Ltez clja az ,hogy azokat a ltezket szemllje,melyeket nmagbl alkot.Ez az tevkenysge,eme alkotsban ltja meg nmaga Teljessgt.Mikzben alkot,kzvetlenl szemlli az llapotvltozs folyamatt.Mindig a kzst - logoszt - rt motvumokkal,nnn ltt fenntart trvnyvel fejleszti a ltezket nmagv .E fejldst Teljessge okn teljhatalommal uralja ,irnytja,ezrt Ltezjnek azon formja,mely vltozatlan ,nem szenvedi el,viszont llapod Ideja igen.Teht megint megllapthatjuk,hogy a Ltez nem egynek tnik,hanem tbbnek.E megfontolsbl alakulhatott ki rgen a kt Istenben val hit.n viszont tovbbra is azt gondolom,hogy e kett Egy,s nem tbb.Nzzk csak meg jobban!Eddig azt mondtam,hogy a Ltez llapodik,vltozik,s kzben vltozatlanul teszi mindezt.Muszj elemeznem t,muszj elvonatkoztatnom Tle,a Lteztl,hogy visszakaphassam teljessgt.Mindaz,ami vltozik,s ezltal fejldik,a ltezk megnyilvnul sokasgt jellemzi.Tudjuk,hogy a Ltez attl teljes,hogy teljesedik is meg nem is.Nem lehetne teljes,ha nem volna mibl teljesednie.Ha nem tudn,mi a teljeseds clja,ill.mi a teljessg maga,nem teljesedhetne,nem fejldhetne egyltaln.Ezrt az,ami vltozik,s a clra trekven tartja az llapods folytonossgt,maga a vltoz,az llapod ,a mozg,a megfelel kifejezssel lve - Az olyan,amilyen.m ez a Ltez nem ms,mint nmaga tulajdonsga,mely lltmny is egyben,s gy ahhoz a furcsa lltshoz jutunk,hogy a Ltez olyan ,amilyen.Vagyis milyen?Ltez.Teht a Ltez ltez.nmaga tulajdonsgaknt nmaga hinyban szenved mint alany,nnn alanyaknt pedig az lltsa veszik el.Induljunk ki abbl,hogy tulajdonsg!Mr emltettem volt,hogy llapodnia kell,azaz llapodnak kell lennie ahhoz,hogy eljussunk a Ltezhz.Mivel a cselekvs,ill.tevkenysg tapasztalatbl jn ltre az tlet,ti.hogy mi jellemzi a Ltezt,vagyis hogy milyen is valjban,ezrt a tevkenysget a tulajdonsggal egytt kell elgondolnunk.S amikor azt lltom,hogy Tulajdonsgknt maga a Ltez eltnik mint Alany,a formlis szempontoknak,a jelensg szemszgnek vetettem magam al,nem pedig az egzisztencilis logiknak.A logika tovbbgondolja nmagt,kilp formlis ktttsgbl,s tartalmi szempontbl is megvizsglja a "dolgot".Teht mikor a Ltez nnn hinyt lvezi,akkor - a logika szerint - felleljk magt a Nem ltezt.Csakhogy nem a Ltez,hanem a Nem ltez szemlli nmagt.Ez viszont hogy lehetsges?gy,hogy a Nem ltez mint vgtelen Lehetsg igenis ltezik.De mivel a Lehetsg nmagban nem llhat fenn,mert mg nincs,ill.nem valsult meg,ezrt csak olyan Nem ltezknt ltezhet,ami lland,sosem vltozik,teljessge rk.Teht egzisztencija egy olyan llapot,mely nem llapodik soha,mely mindig ugyanolyan,azaz Teljes,Tkletes.Egy Nem ltez nem lehet tkletes,csak akkor,ha ltezik is egyben.Ezrt csak olyan Lehetsgknt llhat fenn,mely tkletes,azaz nmagt valstja meg.A Nem ltez s a Ltez aktusa a ltezs,m a tkletes ltezs csak gy jn ltre,ha a Nem ltez mint Ltez ltezik,teht nem teljes elszigeteltsgben,elvont nmagban l,hanem nmagrt,nmaga egysgben.Br sszel nehz megmagyarzni,miknt lehet a Lehetsg Valsg,rtelmnk felfogja,hogy csak olyan Valsgknt lehet ,melyre nem jellemz az llapotvltozs,mozgs,fejlds stb...,melyre nem jellemz ms,csupn a tkletes Ltezs.
|