| 
    
 Grotesque
 
 
 Lassan,de biztosan,a suli
 fel visz az t,hogy trolival-e,
 az nem krds,hisz mindent
 lt a szem,szelektv agyam
 dobja a felesleges kpeket -
 csak a trolit nem tudja
 megszntetni,azt nem...
 Teht igaz Proust mondsa,br
 nem sz szerint,hogy nincs j
 a nap alatt,hanem az ismertet
 ltjuk mindig j szemszgbl;
 mily igaz...!
 Egy msik - szintn nem sz
 szerint,de nem is Prousttl -
 pedig gy szl:  "...nem a
 klvilghoz rendezdik
 a bels(itt: elme),hanem
 a belshz a kls;az elme
 rendezelve szerint alakul
 a rajtunk kvl ll vilg,
 krnyezeti tnyezk halmaza."
 E kanti,kopernikuszi fordulatnak
 titullt megllapts kicsit
 trendezte a szubjektum szerept
 zord kozmikus brndjaink
 szemtdombjn...
 Lehet, megprblom gy
 rendezni - e gondolatbreszt
 sorok utn - mindennapjaim
 jellegtelen perceit,hogy az
 agyon ismert dolgokat j
 szempontoknak vetem al,
 htha sszejn valami kis
 plusz,mondjuk,jl rzem
 magam tle,s ha mr rm
 minden pillanat,akkor
 kicsit,de tnylegesen,
 eltvoldtam Kanttl...
 A gond ott kezddik,ha
 figyelembe veszem,hogy
 nem felttlen az a j,ha
 valami ppen j nekem,de
 msnak nem,vagy j msnak,
 de nekem nem;olyan nincs,
 hogy mindenkinek j vagy
 senkinek sem - mellesleg:
 nem felttlen j,ha kellemes,
 s nem felttlen kellemes,
 ha ppen j.Mi dnti el?
 Akkor melyik a j?Fontos-e,
 hogy j legyen?Tl kell-e
 lpni azon,hogy llandan
 azt vizsgljuk,j voltam-e
 vagy rossz?
 rdekes ez nekem?
 Fontos,hasznos,ktelessgem
 vagy tn felelssgem?
 Elg ismernem a jt,hogy
 meg tudjam cselekedni?
 Tennem kell anlkl,hogy
 ismernm,kzben meg nem
 tudom,hogy mit cselekszem,
 mgis tapasztalom,hogy j,s
 nem csak nekem,akkor...?
 Ha neked ltalam j,nekem is
 az,mert jt tettem veled;
 de lehet,hogy msnak ezltal
 lett rossz,s miutn megtudom
 ezt,nekem sem tl j!Akkor?
 Nem lehet sztvlasztani ket;
 nincs olyan,hogy csak j
 vagy csak rossz;a kettssg
 egybl megsznne,ha az egyik
 szembenll elklnlne
 msik "feltl",mert ezltal
 mindkett megszntetn
 nmagt - ez vilgos...!
 Akkor mire trekedjek?
 Mi legyen a legfbb szndkom?
 Kvessem a kanti kategorikus
 imperativus-t vagy keressek
 ms megoldst a gyakorlati
 letben? Ha nincs elmlet,
 nem lesz elismeret,'cselekszem,
 teht vagyok' lesz a ltezs
 szmomra;de ez nem fordulhat
 el,mert az aktust mindig
 megelzi a gondolat - lehet
 akr hosszabb vagy rvidebb,
 mint a tett,lehet egy pillanat
 vagy annak trtrsze,a ltezs
 kiindulpontja lesz;
 brmennyire tnik is spontnnak
 egy cselekedet,az t megelz
 szndk vagy dnts mindig
 tapasztalatbl nyert gondolat
 hatsnak eredmnye - egy
 ismert lmny,lethelyzet
 gondolati trekvsnek
 aktualizldsa lesz az esemny
 nullpontja,a teremts aktusa -
 mindenek eltt - mivel errl
 ismeretnk van,azaz tudunk,
 most mr kimondhatjuk,hogy
 igaza volt Descartes-nak is,
 hogy 'gondolkodom,
 teht vagyok';
 ezzel - azt hiszem - mindent
 elmondott...
 
 
 
 |