
Grotesque
Lassan,de biztosan,a suli
fel visz az t,hogy trolival-e,
az nem krds,hisz mindent
lt a szem,szelektv agyam
dobja a felesleges kpeket -
csak a trolit nem tudja
megszntetni,azt nem...
Teht igaz Proust mondsa,br
nem sz szerint,hogy nincs j
a nap alatt,hanem az ismertet
ltjuk mindig j szemszgbl;
mily igaz...!
Egy msik - szintn nem sz
szerint,de nem is Prousttl -
pedig gy szl: "...nem a
klvilghoz rendezdik
a bels(itt: elme),hanem
a belshz a kls;az elme
rendezelve szerint alakul
a rajtunk kvl ll vilg,
krnyezeti tnyezk halmaza."
E kanti,kopernikuszi fordulatnak
titullt megllapts kicsit
trendezte a szubjektum szerept
zord kozmikus brndjaink
szemtdombjn...
Lehet, megprblom gy
rendezni - e gondolatbreszt
sorok utn - mindennapjaim
jellegtelen perceit,hogy az
agyon ismert dolgokat j
szempontoknak vetem al,
htha sszejn valami kis
plusz,mondjuk,jl rzem
magam tle,s ha mr rm
minden pillanat,akkor
kicsit,de tnylegesen,
eltvoldtam Kanttl...
A gond ott kezddik,ha
figyelembe veszem,hogy
nem felttlen az a j,ha
valami ppen j nekem,de
msnak nem,vagy j msnak,
de nekem nem;olyan nincs,
hogy mindenkinek j vagy
senkinek sem - mellesleg:
nem felttlen j,ha kellemes,
s nem felttlen kellemes,
ha ppen j.Mi dnti el?
Akkor melyik a j?Fontos-e,
hogy j legyen?Tl kell-e
lpni azon,hogy llandan
azt vizsgljuk,j voltam-e
vagy rossz?
rdekes ez nekem?
Fontos,hasznos,ktelessgem
vagy tn felelssgem?
Elg ismernem a jt,hogy
meg tudjam cselekedni?
Tennem kell anlkl,hogy
ismernm,kzben meg nem
tudom,hogy mit cselekszem,
mgis tapasztalom,hogy j,s
nem csak nekem,akkor...?
Ha neked ltalam j,nekem is
az,mert jt tettem veled;
de lehet,hogy msnak ezltal
lett rossz,s miutn megtudom
ezt,nekem sem tl j!Akkor?
Nem lehet sztvlasztani ket;
nincs olyan,hogy csak j
vagy csak rossz;a kettssg
egybl megsznne,ha az egyik
szembenll elklnlne
msik "feltl",mert ezltal
mindkett megszntetn
nmagt - ez vilgos...!
Akkor mire trekedjek?
Mi legyen a legfbb szndkom?
Kvessem a kanti kategorikus
imperativus-t vagy keressek
ms megoldst a gyakorlati
letben? Ha nincs elmlet,
nem lesz elismeret,'cselekszem,
teht vagyok' lesz a ltezs
szmomra;de ez nem fordulhat
el,mert az aktust mindig
megelzi a gondolat - lehet
akr hosszabb vagy rvidebb,
mint a tett,lehet egy pillanat
vagy annak trtrsze,a ltezs
kiindulpontja lesz;
brmennyire tnik is spontnnak
egy cselekedet,az t megelz
szndk vagy dnts mindig
tapasztalatbl nyert gondolat
hatsnak eredmnye - egy
ismert lmny,lethelyzet
gondolati trekvsnek
aktualizldsa lesz az esemny
nullpontja,a teremts aktusa -
mindenek eltt - mivel errl
ismeretnk van,azaz tudunk,
most mr kimondhatjuk,hogy
igaza volt Descartes-nak is,
hogy 'gondolkodom,
teht vagyok';
ezzel - azt hiszem - mindent
elmondott...
|