JOHANN CHRISTIAN FRIEDRICH HLDERLIN
(1770-1843)
Lombroso, a mlt szzad hres, sok vitt kivlt orvos-pszicholgus-antropolgusa hrhedett knyvben, a "Lngsz s rltsg"-ben azt lltotta s trtnelmi-kultrtrtneti pldkkal igyekezett bizonytani, hogy a lngsz, a rendkvli tehetsg, alkotkszsg ugyanolyan torzulsa az egynisgnek, mint a klnbz elmebajok. Szerinte nem is llapthat meg a hatr, hogy a rendkvli elmetevkenysg mikor tekinthet lngsznek, mettl elmebaj.
Az 1864-ben megjelent s hamarosan szmos nyelvre lefordtott knyv nagy szenzci volt az olvask kztt s nagy vitkat keltett tudomnyos krkben. Kezdettl fogva vitatjk, tagadjk, olykor rszben elismerik, mondvn, hogy valami igazsg azrt lehet benne, ha nem is gy, ahogy Lombroso lltja. Ktsgtelen, hogy mindmig ksrt az a gyan, hogy az ember jellemt, kpessgeit, erklcsi magatartst nemcsak befolysoljk, hanem meg is hatrozzk testi s szellemi adottsgai. Eszerint a bnzk nem tehetnek arrl, hogy k bnzk, sokuknl mr arcberendezsk, testalkatuk, fejformjuk felismerhetv teszi, hogy bnzk. Ugyangy lelki alkat knyszert egyes emberekre olyan rendkvli kpessgeket, a szablyostl eltr jelleget, amely ltalban elmebetegsgnek tekinthet, jobbik esetben teremtkpessgnek. Az elbbiek az rltek, az utbbiak a lngelmk. s lehetsges olyan torzulsa a lelkialkatnak, amely elbb alkotsokra ksz, majd elborul. Nha vltogathatja is egymst a kt szlssg. Ilyenkor beszlnek "tiszta pillanatok"-rl vagy rohamszer elborulsokrl.
Lombroso elmletnek egszt a tudomny egyrtelmen tagadja, de mindenestl mgsem veti el, mert "van benne valami". s mr maga Lombroso ktsgtelenl rdekes knyvben szmos pldval mutatta be a kt vglet kapcsoldst, azta is jabb meg jabb jellemeket ismernek fel jelenben, mltban, rgmltban, amelyek legalbb is ktsgess teszik, hogy megklnbztethet-e minden esetben a lngsz s az elmebeteg. Aligha van erre szemlltetbb plda, mint a nmet klasszicizmus egyik falakja, Hlderlin.
Rgi mdos polgri csald sarja volt. Egyik egyenesgi se a XVI. szzadban egy kisvros polgrmestere. A reformci mozgalmainak kezdete ta az egyhzi szervezetekhez kzel ll protestnsok voltak. Papok, hitvitzk, tekintlyes egyhzi gondnokok akadtak kzttk. A szigor, htatos pietizmus meghatrozta puritn letmdjukat. Ilyen httrrel igen szomor krlmnyek kzt lte t gyermek- s serdlkort. Apjt korn elvesztette, majd mostohaapja (anyja msodik frje) is hamar meghalt. Ridegen htatos anyja kt frjt s ngy gyermekt vesztette el. letformja a gysz, a komorsg volt, rettegett az rm lehetsgtl is, bnnek rezte a vidmsgot, mg a mosolyt is.
A fi szinte meneklt az iskolk adta tanulsi lehetsgek kz. Csndes, hamar bontakoz rtelm, knnyen tanul fi volt. A csaldi hagyomny s az anyai igny folytn kamaszkortl fogva papnak kszlt. Hamar megtanulta az akkor "szent nyelvek"-nek mondott rksget, a Szentrs eredetiben olvasst lehetv tev hber, grg s latin nyelvet. Majd a kzpiskolt sikeresen elvgezve a nagy hr tbingeni egyetemre iratkozhatott be teolgit tanulni. El is kltzhetett a tl komor otthonbl, az egyetem krnykn kt diktrsval kzs albrleti szobt vehetett ki.
Az j trsak, j bartok megvltoztattk gondolkodst, szemllett, rdekldst. A kt szobatrs dnt jelentsg volt egsz tovbbi letre. A hozz hasonl kor ifjak a kzeljv fontos filozfusaiv magasodtak. Az egyik Hegel volt, a msik Schelling. Ezek a nla is mveltebb fiatalemberek fordtottk figyelmt Rousseau s a legnagyobb hats l blcsel, Kant mveire. Hamarosan elragadta Spinoza blcselete, majd a nluk alig idsebb Fichte felvilgosodott jog- s llamfilozfija. Gondolkodsmdjt itt mr meghatrozta a felvilgosods szszersge s vilgossga, lelkesen fogadta trsaival egytt a francia forradalom hreit. Ugyanakkor a tgabb barti kr rajongsa az kori grg kltszet s grg mitolgia irnt t is a leghitelesebben klasszikus koriak fel fordtotta. - Ez a grg-lelkeseds - amelyet megknnyt mr magval hozott grg nyelvtudsa, otthonoss tette az antik versformk vilgban. Az igaz, hogy a diadalmas nmet klasszicizmuson bell mr csrzott, majd kialakult a romantika, Hlderlin dikfvel gy indult romantikus kltnek, hogy formavilga ltalban klasszicizl volt s maradt. Ekkor azonban mr nem kvnt papnak menni. A korban uralkod nmet klasszicizmus vezralakjai kzl megismerkedhetett Schillerrel. Tisztelte, hatsa alatt is llt egy ideig. Schiller maga is gy volt jellegzetesen nmet klasszikus, hogy a romantika legfbb elkszti kz tartozott. A klasszicizmus formaeszmnyeit a romantika szlssgkultuszval egyest fiatal kltknek - kztk Hlderlinnek - eszmnyi pldakp volt. s Schiller is nagy klti jvt jsolt a dikkort ppen vgz Hlderlinnek.
A teolgia elmaradt mr mgtte, a filozfia ugyan tovbb is rdekelte, de hivatsnak az irodalmat vlasztotta. Az egyetem utn tantani akart, egy megfelel hzitanti llst keresett. Ebben Schiller azonnal segtsgre sietett. Bemutatta egy korbbi bartnjnek, aki ppen hzitantt kvnt 9 ves fia mell. Itt kezdte el Hlderlin a hzitantskodst. Egy v mlva mr egy jabb tanti helyen megtallta lete leggondtalanabb, legboldogabb idszakt. Ide is Schiller ajnlotta be. Gondard frankfurti bankrnak ngy gyereke volt, ezekhez kvnt nagy kultrj hzitantt. Hlderlint azonnal megfelelnek tallta. Tisztes fizetst s nagy laksnak egyik tvoli szobjban otthont, elltst biztostott neki. Napja nagy rszt a gyerekekkel kellett tltenie, tantani, nevelni ket, ez volt a szvesen vllalt feladat. Itt azonban egsz lete megvltozott. Gondard felesge, Susette Borkerstein ugyan ngy gyermek anyja volt, de fiatalos s igen szp asszony. Nem csak a fiatal hzitant szeretett bel, hanem is a mvelt, szpszav, versel fiatalemberbe. s gy ltszik, hrom vig titok is tudott maradni a szerelmes kapcsolat. Hlderlin letnek ez a ngy v volt a legboldogabb korszaka. s a fiatal tudsnak is mondhat klt itt s ekkor emelkedett a nmet irodalom legnagyobbjai kz.
Versei Schillernek is tetszettek, a j bart Hegel pedig azonnal felismerte benne a jelentkeny kltt. Szlesebb olvasi krkhz azonban sokig nem jutott el. Goethe ugyan olvasott tle egyet-mst, de neki egy pillanatig se tetszett. Egyoldal, egyhang, az koriakat utnz prblkoznak mondotta. Igaz, Hlderlin se kedvelte Goetht, hidegnek, szraznak tartotta. - Ebben a korszakban azonban nhny kltemnye itt-ott megjelent. s e rvid nhny v alatt megrta els igazi remekmvt, a "Hperin"-t. - Klns mfaj epikus m ez. Nem a jelenben jtszdik, de nem is az kori grgsg vilgban, nem is a mitolgiban, hanem idtlenl is, jelenben is, trtnelmi mltban is, mondavilgban is. s nagyon tttelesen nletrajz is. Hperin tulajdonkppen maga. Ez a "Hperin" sz a grg mitolgia napistennek, Hliosznak jelzje, krlbell annyit jelent, mint "magasbanjr". Szerelme, Diotima pedig Susette asszony klti vltozata. A Diotima nevet Platntl vette, az "Szmposzion" (Lakoma) cm hres mvben Szkratsz, a filozfus meslget Diotimrl, a csodlatos, varzsos s blcs asszonyrl. Innt vette az idtlensgben jtszd regny nalakjnak a nevt. - A regny pedig gy jelkpekbe rejtett nletrajz, hogy vilgos lesz belle a szerz kori demokrcira hivatkoz jelenbeli demokratizmusa, felvilgosods ihlette filozfiai s politikai vlemnye, szerelmnek szenvedlyessge. A przai szveg pedig egszen kzel ll a verses formkhoz, ritmizlhat, olykor egyenest skandlhat. Klns tmenet az elbeszl prza, a szerelmi s politikai lra s a filozfiai hitvalls kztt. Nehezen lett npszer, de mr rgta a nmet kltszet f mvei kzt tartjk nyilvn.
Hrom v mlva pedig el kellett hagynia Gondardk hzt. Sehol nincs megrva, mirt, de rgta az a gyan, hogy Gondard r megsejtette - vagy ppen megtudta - felesgnek s a hzitantnak kifogsolhat kapcsolatt. - Annyi bizonyos, hogy a szp id napfnye elborult. De alkotereje teljben volt. Homburgban kapott hzitanti llst. Akadt folyirat is, amely kzlte verseit. Ekkor mr tl volt minden romantikus szlssgen s lelkesedsen. A francia forradalom thermidori fordulata, a jakobinus eszmny elbuksa kesersggel tlttte el. Hegel, a legjobb bart tudomsul vette, st szksgszernek tartotta a trtnelmi fordulatot. azonban grcssen ragaszkodott forradalmi eszmihez. Szerelme elbuksa, eszmi elbuksa utn nem tallt ms kiutat, mint az antik szpsgeszmnyt. Fokozdott lelkesedse a klasszikus formkba zrkz Klopstock irnt. Grg s latin versekkel rkezett kltszete cscsra. Ekkoriban kezdett szlesebb irodalmi krkben nemcsak ismert, hanem nagyra becslt is lenni. Igazi vilghre azonban csak vtizedek mlva, halla utn kezddtt. De mg ott Homburgban kszltek el Empedoklsz drmi. Ez a hrom drmai kltemny a nagy szicliai filozfusrl s termszettudsrl nem egyms folytatsa, hanem ugyanazon tma hrom klnbz vltozata. A csalds, a kibrnduls tragdijt akarta verses dialgusokban megrni. Ha az egyik nem tetszett elgg, nem javtotta, hanem jat rt. Ha ezzel se volt megelgedve, megint mskppen rta. Lnyegk az, hogy az eszmk buksval, a mindenben csaldssal elvsz az let rtelme. A hagyomny is azt rktette, hogy Empedoklsz belezuhant az Etna krterbe. A hrom drma legtragikusabbika, az "Empedoklsz az Etnn" gy vgzdik, hogy a mindenben csaldott blcs ngyilkos lesz. Szndkosan veti magt a tzhny krterbe.
Mintha magamagtl meneklne, egyre tvolabb keresett tantvnyokat. Nem akart anyjra szorulni. A szomor anya mg sokig lt, meg kellett lnie minden bnatot, fia sorst is.
Elbb Svjcban vllalt tant-nevel munkt. Onnt Franciaorszgba ment (franciul is jl tudott). Majd egyszerre vratlanul hazaindult, gyalog tette meg a hossz utat. Mire hazig rt, elmje elborult. Sajt nevt se tudta. Anyja, bartai, tiszteli elmegygyintzetbe vitettk. Ott megllaptottk, hogy nem nveszlyes s nem kzveszlyes. Nem is tartottk az intzetben. Schiller, Hegel s mg nhny tekintlyes prtfog elkel csaldoknl kijrta, hogy biztostsk anyagilag a jsgos csaldot, amely maghoz veszi s gondozza. Egy tbingeni asztalos s hozztartozi vettk magukhoz. Bks, szeld elmebeteg volt. Ha elbe tettk az ennivalt, csendesen elfogyasztotta, magt mindvgig tisztn tartotta. De volt gy, hogy napokig egy szt sem szlt. Ha beszlt, ltalban sszefggstelen szavakat mondott. rtelmetlen vagy gyermeteg szvegeket rt a mindig eltte fekv paprra. Nha azonban - valban pillanatokig tart tisztulsban - klti sorokat rt le. lltlag egy zben egy szp ngysoros verset is. - gy lt l halottknt tbb mint 40 vig. Tllte hres bartait s tbbi kortrsait. Amikor 73 ves korban testileg is meghalt, akik tudtak rla, azt hittk, hogy mr rgta halott. A testi elmls utn pedig nemzedkrl nemzedkre hresebb, nagyra becsltebb lett. Nem egy nagy nev modern klt is pldaad eldjnek tudja.

|