
Trtnelmi httr
Mita csak "magnl van" az ember,dobog szvben a ritmus.Az skori trzseknl a hang mgikus erejbe vetett hit uralkodik.Szertartsaikon szerves egszet alkot a mozgs,a beszd,az nek s a ritmus.Mr ekkor olyan tudatllapotba kerlnek ,"kivetkznek magukbl az emberek",mellyel segtik cljuk/vadszat,harc,szerelmi- s gnydalok sikere/elrse rdekben a hit trgyt,a mgikus ert magukbl elhvni,s ez az elkpzels a ksbbiekben sem vltozik,csupn ms mdszereket alkalmaznak hozz. Ami mgis kzs bennk,s a mai napig meghatrozza sikerket, nem ms,mint a teljes tls vibrl ereje,enlkl nincs igazi alkots,letre hvs az let egyetlen terletn sem.korban a zenei let szlesebb horizonton virgzik,jellemz hangszereket a hrfa,lra,fuvola oboa,dob s ezek ms-ms rokonai jelentik.A keletiek zenei felfogsa a nyugati emberektl vallsukbl,szoksaikbl kifolylag eltr vonsokat mutat;st ahny np,annyifle muzsikt,dallamvilgot ismernk a mai napig;mgis azonos trekvssel ,hitbuzgalommal keresik a szmukra tkletes hangzsbeli harmnit.E folyamatban,termszetesen, gazdagodik,s fejldik izlsvilguk,mely j irnyzatok,stlusok kialakulshoz vezet az idk folyamn.E fejldshez igen nagy segdkezet nyjtanak a grgk,kik nevelsi clzattal,a szpsg legrzkletesebb formjaknt hasznljk a zent.Platn s Arisztotelsz egyarnt azt vallja,hogy a jl nevelt,ernyekben gazdag erklcs ember mzikosz,azaz mvelt ember.Teht kihagyhatatlan szerepet jtszik letkben a dallamok harmnija,melyet leginkbb kitharn,a hthr lrn szlaltatnak meg a nemes lelk mvszek.Az "ellentbort" a szenvedlyes Dionszosz-kultuszt ksr ketts sp,az auolosz kpviseli.Az Etruszkoknl ugyangy megvannak ezek a hangszerek, az letk szinte minden mozzanathoz trsul zene.A rmaiak mindig is alrendelt szerepet tulajdontottak e mvszeti megnyilvnulsnak,merthogy nluk nem nagyon jelent tbbet a muzsika szeretete annl,minthogy elismerik azokat,kik rangon mvelik,s ksrnek velemindenfle/sznhzi,cirkuszi,utcai,katonai , szertartsi stb./esemnyeket .Teht megllapthat az a tny,hogy a nyugati kultra vezetn bell,a zene inkbb a ksr jelleget magra lt hangszeres muzsikusokra sszpontost.Ezzel szemben keleten az emberi hang ,az nekes a fszerep, irnytja a zenszeket.Keleten a meditatv dallamvilgnak,a meditcik sorn,akr kimdolt,akr rgtnztt formban eladott szerzemnynek nagyon nagy jelentsget tulajdontanak. E kiemelt szerept mig magn viseli.S mivel kelet kultrja,minden nehzsgek ellenre, elri Eurpt,nem csoda,hogy a zene vilgra is oly nagy hatst mr,klnsen a 60-as vek msodik felben.De utazzunk mg vissza az idben ,egszen a kzpkor hajnalig,mikor is Nagy Szent Gergely ppa sszegyjti az addig kialakult nyugati latin dallamkincset,s rendszerezi azokat.Ezrt is nevezik el ket neve nyomn gregorinnak.Jellemzi:a hitbl fakad hangulat,egyetrts.Szvvel-llekkel neklik.Zeneirodalomban az els nagy ttrst a tbbszlamsg/polifnia/kialakulsa jelenti a XI-XII. szzadban.Br a liturgikon kap hangslyt,gy mint a gregorin,s h szolgaknt alzattal ksri a keresztnysg egyhzt,a szlamok prhuzamos egyms mellett haladsval lnyeges elrelpst mutat a hangok harmnijt illeten.Ennek fejlettebb vltozata a renesznsz humanistinak fejbl pattan ki;a szlamok gy kapcsoldnak ssze,mint ahogy a vzszintes irnyban halad szlak fondnak egymsba,s vlnak sznes ktegg.Tudjuk,hogy a renesznsz embere vilgias eszmket vall;a szellem,az egynisg,a virtuozits lehetsgeit keresi,s tallja meg a zenben,ahelyett,hogy tovbbra is alrendeln magt az egyhz egyre inkbb fojtogat lgkrnek.Elfordul tle,s az antik eszmkre pti"j mvszett".gy vli,hogy az antik szellemisg htra tmaszkodva messzebb ellt majd-gy is trtnik. Ltrejn a polifnia -12 szlamban is- fgglegesen szerkesztett vltozata,melynek virtuz mestere Giovanni Palestrina .Az emberi hangot jra tisztelni kezdik,s az "alkosd meg nmagad"elkpzels tjn megszletik a madrigl/eredetileg psztornek/ s a chanson mint lrai kltemny.A renesznszt kvet barokk korban a zenei mveltsg hihetetlen magas fokot r el;a kontrasztok,fokozsok,hangutnzsok rzki hatsa nveli a zene lvezett,jelents szerephez jut az emberi rzs s a szveg minsge.Nem lepdnk meg ezutn,hogy olyan irnyzatok bukkannak a felsznre,s hdtjk meg a mkedvel emberek szvt,mint az opera,a concerto,az oratrium ,vagy ppen a szvit.Kiemelked mesterei kzl elg ,ha csak Johann Sebastian Bach s Antonio Vivaldi nevt emltjk meg,s mindjrt vilgos kpzetet alkotunk arrl,mily elemi ervel hat a 60-as vek zenei vilgra a barokk.De ha az ltzkdsi szoksokat nzzk csupn -a renesznsszal karltve- rgtn nyomon kvethetjk befolyst az ltalunk jl ismert Beatles s a hozzjuk hasonlk viseletn.Persze, e befolyst tovbb ersti a rendezett harmniamenetet kvet klasszicizmus,a meglep,szokatlan harmnikra,virtuz voklis szlamokra,instrumentlis hangslyra trekv romantika s az impresszionizmusnl fellelhet akkordok festi jellege.Tovbb nem fokozhatom,hiszen ekkorra mr kialakulnak azok a stlusjegyek,melyek pomps sznbe ltztetik a 60 -as vek dallamvilgt.Dszt elemknt ksrik a ma mr klasszikusnak nevezend knnyzenei alkotsokat.A keletrl jv hatsok a lassan nyugatra s az US-ba gyrzs eredmnye nyomn ersdnek meg e zenei korszak msodik felben.Eme globlis tvzds folyomnya,lktet lete szli meg az akkori vilg elemi ervel hat vltozst -nem csak a zenben- melynek jelensgt a XXI.szzad elejn is rezzk,s figyelemmel ksrjk,ha tetszik,ha nem - attl fgg,mely mozzanatokra sszpontostunk. A kvetkez fejezetben a 60-as vek szmomra oly jelents,s szerintem zsenilis dalszerzirl,elad mvszeirl fogok rni - nem pr sorban.


|