
Isten s n II.
Az elz rszben
rtak utn gy rzem,
nem mondtam semmi
jat azzal,hogy logosz;
br gondolatmenetem
visel magn nmi
klnlegessget,
m gy sem haladtam
meg a grgk szintjt,
pedig azt hittem;
viszont ha a logikt
metapolris pozcival
kiegsztjk,akkor a
skbeli bipolaritsbl
olyan trbeli formhoz
jutunk,mely mindentt
ugyanazt lttatja,
s aki ltja,az nem ms,
mint a metapolris
helyzetben trt lel
szem,vagy nevezzk
a mr ismers logosznak;
vagy egy olyan istennek,
amely a semmibl teremt
(s mris tljutottunk
a grg logoszon)
gy,hogy mindig
metapolris helyzetben
kell maradnia;ami lt,
az a semmi mint isten,
amit lt,az az isten
mint logika,mint tudat
(logosz),mint minden
(valami);a logika csak
a mindenben rvnyesl,
megteremti sajt helyt,
krnyezett,teret bvt,
trrel bvti a semmit
(nmagt),„teret hdt
magnak”,gy teremti
meg a logika rtelmt;
trhdtsa puszta
logika;e lps logikus
rtelme az,hogy a tr
csupn ltszata a
semminek,a logika szintjn
ltezik csak; gy az anyag
is mint a logika teste
(mozgsa,folyton vltozsa)
mer ltszat;
valsgos tr egyszeren
nincs,csak a semmi ltezik
mint nem-ltez,s a
valami nem ltezik mint
ltez – ez isten logikja;
isten nem lehet illogikus,
csupa kosz,mert akkor
megmaradna nmagban,
teht muszj teremtenie
hol ilyen,hol olyan vilgot,
egy kozmikus vilgot,
melyben brmerre jrok,
ugyanazt ltom,
hisz mozgsom ltszat,
nem ltezik;
hogy klti legyek:
nmagam sivr fenekn
sajt fnyemet lelm;
messzebb nem lphetek,
egyltaln nem lphetek,
isten „peremn” llok,
mely ssze-vissza mozog,
br ki nem szmthatsga
logikus kpeket breszt
bennem,ezzel bennem van
a bizonytk,hogy nemcsak
n adok,hanem ltalam is,
rtelmet kap a mozgs,
az isteni ltezs;
nem tehetek mst,
ez az egyetlen”valsg”;
mely nem lehet sok,
mert egyknt sem gy
egy,mint a matekban
jl ismert egyes szm kpe,
hanem vgtelenl az,
a mindennek idejaknt,
platni rtelemben,
mindennek szmaknt
pthagraszi rtelemben,
s mivel nem mozdulhat,
gy Arisztotelszt sem
hagyhatom ki a sorbl,
ami mozdulatlan
mozgatjt,az els
mozgatt mint els
okot illeti;
teht ez a parmenidszi
ltez -mindjrt kiderl,
mirt is az - olyan
metapolris ponton ll,
melynek nagysga vgtelen;
br hatrolt nmaga ltal
(mint a jl kerektett igazsg,
mintegy tkletes gmb,
melyen kvl nincs semmi,
ezrt csupn a ltez kutathat,
ami nincs,az kutathatatlan-Parm.)
hiszen nem mozdulhat,
nincs hova mozdulnia,
hatrolt az ltal,hogy nem
lehet egy sem,
mert hatrtalan,hatra
valtlan,trillzi csupn;
ami elrulja,vagy taln
vilgosabb teszi hatros
voltt,az szksgszersge;
hiszen mozgsval
hatrolja nmagt,lesz
nmaga korltja, s ez a
'mintegy mozgs' kelti
bennnk azt az rzetet,
hogy mozog minden;
pedig csak nmagban
teszi ezt,valjban,
mint mr annyiszor
emltettem,nincs mozgs;
s az is eredend
tudsunk,hogy valjban
szabad,vgtelenl szabad;
teht a logika teremtsvel
a korltozottsg illzijt
mint valsgot lttatja
velnk,ezrt rezzk
sebezhetnek magt
a logikt is,ezrt
mondjuk tudattalanul,
hogy a logika nem minden;
pedig az,st az is s az sem;
se tbb,se kevesebb;
egyszval: vgtelen;
ez a vgtelen mint pont
tkrzdik bennnk,
mint olyan nzpont,
amely ltni,tudni vl
s akar mindent;
e metapolris kd ltal
nyert krnyezetnkben,
ternkben mi is
szabadok lehetnk – mg
te is...:)
|