
Az egzisztencia lnyege
A minap olvastam egy Hegel interpretcit,
s bevillant valami,taln hasonl,ami Kierkegaardnl
is, ti. hogy az individuum,ha a hegeli abszolt
szellem apr rezdlse,azaz az abszoltum autonm
tevkenysge,ncselekvse,akkor a keletkezstl az
ellobbansig tart fzisltben lnyegem „csupn”
annyi,hogy rszt vllalok az abszolt szellem
fejldsben,mikzben – ha mr Hegelnl tartunk -
megszntetve megrzdm,azaz egy teljesen ms
minsgben,de mgis csak fennmarad ltem...
Teht hogy is van ez?
Fenn kell,hogy maradjon! S csak gy teheti ezt,
ha valamikpp – mint ahogy Kierkegaard is tudta -
fl kerekedik az abszoltnak,azaz az egzisztencia,
az egyedi ltforma nyeri el magnak az abszolt
jelzt – magyarn szlva az individuum ltezse
az ltalnos fltt ll.
Hogy lehet ez?
Szerintem,ha Hegel rendszert maga ellen
fordtom,megszntetem azt a problmt,amit
nem oldott meg – taln,nem is akart – hiszen
ha valaki tovbbviszi,lnyege megrzdik,s
j – fejlettebb - kpben ltezik majd – szintn
csak egy darabig – a jvben. Ez pedig maga
az egzisztl ltez,az egyedi ltforma mint
abszoltum,az ltalnost ural individuum,
az objektv ltezst magval a ltezssel
fellr szubjektum...
Teht az ltalnost s a klnst tvz,
tovbbfejleszt konkrt szellemi megnyilvnuls,
ltezs megszntetve megrzi a brgy,br igazn
azrt nem negliglhat abszolt szellem egyedli
valsgt,s eme utbbi igazsgt az egyedi,konkrt
ltezsbe transzformlva hoz ltre egy j ltformt,
melyben a szubjektum,a klns,az egynisg
sosem lobban el,sosem sznik meg teljesen,
nem lesz az abszolt egsz elhantolt rsze,
hanem a klnsk sszehangolt egysgben
plntlja sajt egszt,ahol az sszehangolsrt,
egysgrt felels energia nem ms,mint az
egyn egzisztlsbl,szellemi faktumbl
fakad intelligibilis rads – mindenek feletti,
mindent sszetart szeretet.
m ehhez kell a sztszrdst fenntart,
szttart energia nll – a ltezkben fejld -
ltezse is,hiszen e nlkl nem lehetne egysgrl,
vagy akr a kollektivitst objektv-logikai ltknt
ttelez ltelvrl – Istenrl beszlni...
Itt jn kpbe a ktfle energia,a kettssg tudata.
Mieltt kitlnnk,hogy az sszetart ert,
a szeretetet a j,azaz Isten kpviseli, a szttartt
pedig a rossz,Lucifer kpzi,gondoljunk arra,
hogy mindkett a ltezs ltal,a klns,
konkrt formk ltezsvel kerlt a tudatba,
az egyedi tudatba mint a valsg, a vilg
egy lehetsges magyarzata,mintegy
a kettssg ttelt bizonytsok ltal ttelez
objektivitsknt,s gy nincs arra teljesen
elfogadhat – ezt ellenttelez – magyarzat,
mi igazz tenn azt az elkpzelst,mely szerint
eme objektivits az t szl ltezs fl
emelkedik...
Nem lehet a priori Istenbl kiindulni,s majd
deduktv levezetni,hogy ti. Belle szrmazunk,
bel is trnk vissza,klnsen gy,hogy
Bel halunk,s lesznk a nagy semmi – ugyan mr!
Egy elkpzelt fogalombl(Istenbl)kiindulva,
melyrl sosem lesz vals fogalmunk – nem vletlen
abszoltizltuk,gy knnyebb elhinni,hogy ltezik,
st hogy egyedl ltezik – mi jogon
gondoljuk bizonytsnak,jaj,esetleg tnynek
azt az eljrst,mellyel lltlag Hozz jutunk?!
Miben hisznk?Egy res fogalomban!
Mirt nem inkbb nmagunkban???
Bennnk merl fel az,ami istenn nvi ki magt.
s ha mi vagyunk istenek,klns lmpsok,
melyek fnye egybe – egysgbe – olvad?
Ezen egysget ltrehoz egyedi erket ki veszi el
tlnk?Maga a fny mint tnet(Isten)?
Ez az egy ltalunk egy,mi vagyunk az Isten,
mgpedig egy olyan Isten,mely megrzi,
eredenden brja sokszorozd,s egyben
e sokasgot eggy varzsol erejt,e kett nlkl
nem lehetne Isten.Merthogy a sok,s a mg
tbb,teljesebb fejld egyek,melyek nem az
Egybl,hanem a semmibl jnnek ltre,llandan
szervezdnek,ltrejnnek,keletkeznek egyms
fggvnyben, ennek logikai kvetkezmnye,
szerintem,az Egy - legalbb annyira abszoltak,
mint az a semmi,melybl vilgok szletnek...
Teht Kierkegaardot is tovbb kellett gondolnom!
Vehetjk a semmi s a valami ketts egysgt
egynek,egyetlen ltez folyamatnak,azaz
ltezsnek,de akkor azontl,hogy a ltezst
rszestem elnyben,ezt a ltezk nlkl
nem tehetem,teht a ltezk lesznek azok,akik
primr jogot lveznek mg egy hegeli rendszerben
is.St! Igazn benne nyer rtelmet.Hegel az
egyedli tptalaj,melyben igazz sarjadhat
az egzisztencia.Mert annyira dinamikus a
dialektikja,hogy elkerlhetetlenl nmagt is
tovbbgondolja.Fllmlva az abszolt
szellembe torkoll zrt rendszerknt
mkd szellemi ltezst,melynek vgclja
mint rsz az egszben eddig volt,azaz
nmaga,az abszolt szellem,ellenttelezi
a ltezs tnybl kvetkez dialektikus
lps,ti. hogy abszoltknt a szellem csak
gy tud fejldni,ha objektv lte nem
nmagt helyezi eltrbe,hanem feltrvn
a tudat szmra szubjektv felttelrendszert
e tudat nmagra eszml,s rk sokasgnak
fggvnyben tovbbpti az abszoltknt
elfelttelezett objektv-kollektv szellemnek
abszolt rtkt. Ezltal vlik vilgoss,hogy
az abszolt jelz szellemnk esetben
objektivitsnak tkletes elvknt ltre,s
a szellemek mint istenek nmegvalstsra,
nmagt rkk fellml ltezsre
rtend. Teht a tudat szmra mr az lesz
elfogadhat,logikai ton pontos elrelts,
hogy az abszolt szellem,mihelyt a semmibl
szubjektv ltezknt,individuumknt
megjelenik,msoktl fgg keletkezsnek
objektv-logikai alapjt nmaga eltt
rk trvnyknt beltja,s e trvnynek
megfelel ltezst produkl...
E ltezs objektv-logikai lt-nemltvel
egytt ll abszoltknt mindenek felett.
Szintzise nmaga egyedisgnek
egyttltbeli ltfejldse.
Teht Hegel rendszere magban hordozza
e ki nem mondott,kifejtetlen ltigazsgot.
Kierkegaard tmenetet kpvisel:
objektvbl a szubjektvbe,az abszolt
szellemet megfosztja abszolt lttl,s
az egzisztencia elsbbsgt hangoztatja,
felrtkeldik az nll individuum ltezse,
ltezsnek lnyege.
Nyilvn tudta,hogy Hegel rendszere nlkl
ez nem sikerlt volna, s azt is,mit n is
tudok,hogy Hegel rendszere az egyedli
ok,hogy a benne mg ellobbanni ksz ltez
nem rkre lobban el,hanem a hegeli trid
dialektikus mozgsnak ksznheten
nmaga egyedisgt fokozza ott,hol az
abszolt szellem mint ltelv rvnyt
sosem vesztheti,azaz nmagt egysgben
lt,egynek tud sokszorozdni kpes
tudsa kzegben,melynek abszolt
egszt az abszolt semmi ttelezi...
S ez tbb,mint kptelensg,tlmutat
az eddigi mindenen – rkk tart,ez minden!
Hegel szelleme rk fejlds;a szellemek
kohzis erejben mindig fejlettebb
nreprodukcijba torkoll vgtelenbe
halads;nem fejldhetne,ha nem lenne
a komplex ltezk fggvnynek
rk ttele,melynek bizonytsa csak
tudatos ltezssel igazolhat.
Egy ltez nem igazolhatja,ha egy marad,
Ezrt mikor az egy mint ltelv,mint
teremt gondolat(ez az egyetlen teremt
gondolat,mely mindenkiben ott van)
a semmibl valamiv vlik,mr elvnek
megfelelen sokltbe zuhan(„bnbe esik”),
hogy fogalma rtelmet nyerjen;persze,
e gondolatot valaki gondolta,gondolja,
nem bizonythat,hogy egy valami,ill.
valaki alkotta meg egykor;azt viszont
tudjuk,hogy mindenben benne van,s
csak gy jut rvnyre,ha sok marad
rkre,mert csupn gy mkdik a
dialektikus fejlds,m ha rkre
sok marad,akkor knnyen elkpzelhet,
hogy eredenden is sok volt,s a vgtelenbe
nyl keletkezsnek eleje sem volt,azaz
a vgtelenbl jtt – ltott,de sosincs vge!
Mint egy egsz-sgbe oltott j tsszents;
nem tudni hny ltez ingerelte,hogy
megvalsuljon – szerintem,nem egy!
Ha mgis egy,akkor eme egynek is
keletkeznie kellett,de mibl,s hogyan,ha a
semmi fggetlen abszoltumknt nem
ltezhet,mert akkor a valami fltt llna
abszoltsgnl fogva,teht nem ltezne
egy ltez sem.A valamitl fgg semmibl
keletkezs pedig vgtelen elzmnyre utal,
azt bizonytja,hogy nem volt abszolt
keletkezs.De azt is,hogy mindig van
keletkezs,vagyis maga a keletkezs
abszolt,nem annak ideje.
A tudatmdosuls mint a mindig j
nmagra eszml tudat nmozgsa
az abszoltum;a „bnbe ess” is
tudatmdosuls,senki sem emlkszik arra,
mi volt eltte,mert j alkotsa meghaladta
eldjt,s mint minden jszltt,elszr az
jhoz igazodik,s miutn megrtette,
van eslye a megrztt rgi felismersre,
hogy ne feledje,mirt lett az,ami,s jelenben
miknt lehet ms a jvben.
Szmomra a vilg keletkezse egy tudatelttes
tudatllapot,melyben a mg mskpp tud
tudatok kifejtettk rk tudatelvkben rejl
erejket,azaz fizikai skba zrtk nyitott
ltelvket.
A vilg keletkezse eltt mg nyltan
rzkeltk,tudtk,hogy mirt vannak.
Tudsuk a tudatuk rtelmt rzkel
rzkels volt,bels vilguk nem ltezett.
Teht klvilgtudatuk sem volt mg.
Fejletlenebb egszknt egyszeren
rzkeltk egymst,rzkelsk egy-egszbe
kovcsolta egyedisgket.Mikor mr teljesen
reztk a mindent tfog tudatelvet(itt
mg tudatvalsgot),betelt a mrtk,s ugrott
egyet tudatuk – ezrt gondoljuk,hogy
semmibl szletett az egy,vagy hogy
abszolt szellem radt szt egyknt,
hogy eggy vljon nmagval,miutn
teljesen megvalstotta nmagt msltben,
azaz fizikai ltformv fejldtt alakjban
kiteljesedett szelleme tovbbfejldtt,
s ksz visszatrni nmagba,magnvaljba,
hogy j tudatra bredjen abszolt nagysga.
Eme ugrs mint teremts mdostotta
tudatuk minsgt,s j rtkkel gazdagodott:
belsv vlt a valsg(igazsg),elvv
szklt,hogy el lehessen gondolni,vagyis
elkezddtt a fogalomalkots,a gondolkodni
tuds idszaka,s ezltal lehetv vlt
a klvilg lnyegnek megrtse,
tovbbgondolsa...
Most pp ott tartok,hogy nem igazolhatom
azt az elmletemet,mely szerint ltalnos
Istenem az egyesekben meglv ltelv
objektv vilgba vetlse.
Mert ha mindent e ltelv hatroz meg,
st irnyt,akkor e programnak oka van,
azaz alkotja - nem derl ki szmomra,
hogy hnyan is vannak,ill.hogy egy-e
az ok vagy nem - te j Isten!
|