
Pro Deo – Probitas II.
Isten omniperfectum,nincs meg benne
a hiny,hinyzik belle a hiny...
teht megvan benne az,ami hinyknt
nincs,azaz a hiny – ksz a paradoxon;
vagy csak egy feloldhat apria?!
A perfectio veszlyes sz,magba
foglal mindent – infinitas divina;
a paradoxonok lte is azt bizonytja,
hogy nem szenved hinyt semmiben,
nincs korltja – omniperfectio...
Mikor azt mondom,hinyzik belle
valami,tkletessgt csorbtom,
viszont mikor a valami maga a hiny,
s ez hinyzik,akkor a semmi hinyzik,
azaz nem hinyzik semmi sem,
gy tkletessge teljes marad;
Tkletes,mert hinytalan,minden
szempontbl korltlan,gy a hiny
hinynak meglte nem mst bizonyt,
minthogy Isten a felttelessg felett
ll,nem rszesl semmiben,viszont az,
ami feltteles, rszesedik Istenben...
A hiny csak oly kzegben rhet
tetten,ahol valami felttelhez kttt,
mint ahogy maga a valami is felttele
a semminek;a hinyrl is azrt tudok,
mert felttelezem a hinytalansg
megltt – a hinybl kvetkeztetek
a hinytalansg ltre;viszonyuk
mgsem egyenrtk,nem azonos
mrtkben rendeldnek egyms
mell,mivel az ,ami tkletes,
mrtken felli is egyben,azaz ahol
a hiny fennll,ott a korltolt lt
uralkodik,teht minden vges s
haland;ehhez nem idomul az,
ami vgtelen s halhatatlan,
m fordtva igen...
Minden,aminek van nemlte,
rszt vllal a felette ll lt
energijbl – cseppnyi mulandsg
a vgtelen cenban...
A nemlt - lt kettssge mint logikai
alap,s a belle szrmaz bonyolultabb
egysgek mint a ltezk vgtelenbe
fut rendszere azrt vannak,mert
a vgtelen egyszersg – simplicitas -
vgtelensgnl fogva ugyan nem
engedi meg,hogy nmaga rszekre
tagoldjon,ill. hogy vges
alkotelemekbl lljon,
de mivel felttlen,azaz nem fgg egy
feltteltl sem,viszont nemlt sem
lehet,nmagt nem szntetheti meg,
megengedi,ill.szabadon engedi azon
gondolatait,mellyel megteremti
ltezit,s lteziben nmaga
hinynak rszlegessgt – tudnak
Istenrl - a nemltbl ltbe vlt
fejlds lehetsgt,gy szemllheti
nmagt vgtelen kzvetlensgvel;
mindezt szabad akarattal teszi...
Ugyanis a tkletes szabadsg nem
fgg attl,hogy nem tudja nmagt
elpuszttani;mivel semmi sem tudja
elpuszttani nmagt teljesen,teht
szksgszersge is tkletes,
ezzel vdelmezi magt az npusztts
lehetsgtl;ez egy olyan nemtuds,
mellyel tudst a mssg fl helyezi,
m gy,hogy abszolutizlni mgsem
tudja – mgis tkletes,hiszen
tudsa nem lehetne az,ha lehetsg
nylna arra,hogy ne legyen;
gy lne,hogy fggne a halltl – ez
esetben lehetetlen...
Az abszolt semmibl sosem lesz
valami,plne,abszolt valami;
az abszolt szabadsg sem engedi
meg az abszolt kells szksgt;
gy teht megllapthat,hogy Isten
nem lehet abban az rtelemben
abszolt,hogy mindenek feletti,mert
nmaga felett nem lehet;
e lehetetlensg sem abszolt,mert
akkor nmaga sem ltezhetne,
merthogy lte ltala lehetetlen volna...
Viszont tkletes,s csakis gy lehet
tkletes;azltal,hogy brja a
tkletes hinyt,tud hinytalanul lni,
mindenek felett dnteni;tudom,
megfogalmazhatatlan Isten maga,
nem lehet egy fogalmat sem gy re
akasztani,hogy tfogja teljessgt,
de ez is pontosan azt bizonytja,
hogy egyedl tkletes – ember
nem lehet soha...
|