| 
        
 
                           Pro Deo – Probitas II. 
 
 
 
 Isten omniperfectum,nincs meg benne a hiny,hinyzik belle a hiny... teht megvan benne az,ami hinyknt   nincs,azaz a hiny – ksz a paradoxon; vagy csak egy feloldhat apria?! A perfectio veszlyes sz,magba foglal mindent – infinitas divina; a paradoxonok lte is azt bizonytja, hogy nem szenved hinyt semmiben, nincs korltja – omniperfectio... Mikor azt mondom,hinyzik belle valami,tkletessgt csorbtom, viszont mikor a valami maga a hiny, s ez hinyzik,akkor a semmi hinyzik, azaz nem hinyzik semmi sem, gy tkletessge teljes marad; Tkletes,mert hinytalan,minden szempontbl korltlan,gy a hiny hinynak meglte nem mst bizonyt, minthogy Isten a felttelessg felett  ll,nem rszesl semmiben,viszont az, ami feltteles, rszesedik Istenben... A hiny csak oly kzegben rhet   tetten,ahol valami felttelhez kttt, mint ahogy maga a valami is felttele a semminek;a hinyrl is azrt tudok, mert felttelezem a hinytalansg megltt – a hinybl kvetkeztetek a hinytalansg ltre;viszonyuk mgsem egyenrtk,nem azonos mrtkben rendeldnek egyms   mell,mivel az ,ami tkletes, mrtken felli is egyben,azaz ahol a hiny fennll,ott a korltolt lt uralkodik,teht minden vges s haland;ehhez nem idomul az, ami vgtelen s halhatatlan,   m fordtva igen... Minden,aminek van nemlte, rszt vllal a felette ll lt energijbl – cseppnyi mulandsg a vgtelen cenban... A nemlt - lt kettssge mint logikai alap,s a belle szrmaz bonyolultabb egysgek mint a ltezk vgtelenbe fut rendszere azrt vannak,mert a vgtelen egyszersg – simplicitas -   vgtelensgnl fogva ugyan nem   engedi meg,hogy nmaga rszekre   tagoldjon,ill. hogy vges   alkotelemekbl lljon, de mivel felttlen,azaz nem fgg egy feltteltl sem,viszont nemlt sem   lehet,nmagt nem szntetheti meg, megengedi,ill.szabadon engedi azon gondolatait,mellyel megteremti   ltezit,s lteziben nmaga   hinynak rszlegessgt – tudnak Istenrl - a nemltbl ltbe vlt  fejlds lehetsgt,gy szemllheti nmagt vgtelen kzvetlensgvel; mindezt szabad akarattal teszi... Ugyanis a tkletes szabadsg nem   fgg attl,hogy nem tudja nmagt elpuszttani;mivel semmi sem tudja   elpuszttani nmagt teljesen,teht szksgszersge is tkletes, ezzel vdelmezi magt az npusztts  lehetsgtl;ez egy olyan nemtuds, mellyel tudst a mssg fl helyezi, m gy,hogy abszolutizlni mgsem   tudja – mgis tkletes,hiszen tudsa nem lehetne az,ha lehetsg   nylna arra,hogy ne legyen; gy lne,hogy fggne a halltl – ez esetben lehetetlen... Az abszolt semmibl sosem lesz valami,plne,abszolt valami; az abszolt szabadsg sem engedi   meg az abszolt kells szksgt; gy teht megllapthat,hogy Isten   nem lehet abban az rtelemben abszolt,hogy mindenek feletti,mert nmaga felett nem lehet; e lehetetlensg sem abszolt,mert akkor nmaga sem ltezhetne, merthogy lte ltala lehetetlen volna... Viszont tkletes,s csakis gy lehet tkletes;azltal,hogy brja a   tkletes hinyt,tud hinytalanul lni, mindenek felett dnteni;tudom, megfogalmazhatatlan Isten maga, nem lehet egy fogalmat sem gy re   akasztani,hogy tfogja teljessgt, de ez is pontosan azt bizonytja, hogy egyedl  tkletes – ember     
nem lehet soha... 
   |