Semmi
Nevetséges,nem?Semmit mond a lélek,mikor szem előtt játszódik az élet.Látjuk a lehulló falevelek gyülevész seregét,avarszintünk öltöztetőjét.Látjuk,mint forgolódnak a szélben,tétova esésük gyönyörködteti szemünket - mozgásban áll az élet.Látjuk a felhőtakarók lomha vonulását,halljuk az esőcseppek üdítő kopogását - forgolódik a természet.Azt hisszük,aludni sosem tér.Jól gondolja,ki hiszi,hogy a természet mindig eszméleténél van,nem alszik,hanem csendre inti tág terén beszédét,hogy alkotásának zsivaját avatatlan fül meg ne hallja.Mondhatom,hogy nem alszik,viszont mindig pihen,mikor játszik,mindig üres,mikor látszik,hogy létén ülve futja köreit,s érdek nélkül formálja önmagát - nem érdekli,hogy rossz-e vagy jó,amit tesz,nem érdekli semmi sem.Csak olyan természet lehet érdek nélkül való,melyben nincs semmi ,ami érdeklődését kiválthatja.Tárgya önmaga,ami valamiként nem különül el attól,ami semmi,s mivel semmit sem tesz érdekből,cselekvése tárgytalan,ill. tárgy nélküli.Mivel nincs tárgya ,nincs alanya sem.Így mindkettő létérdeke üres.Ami üres,az tehát létezve sem lehet több annál,mi a léte,ami,ugye, nem több,mint amit érdeke megkíván.Tehát nem több mint semmi,amennyiben ez a semmi mint valami nem több ,mint valami.Hamár több,akkor nem semmi és nem valami,hanem semmi és valami feletti mértékkel értelmezhető létező.Azaz értelmezésekor mindkettőn túllép ez a létező - amelyre mindig mondhatjuk ,hogy valami,mert van.És ha van,akkor van a nincs is,azaz nincs az,ami nem lehet,vagy csak éppen nincs,és van az,ami szükségszerű vagy csak éppen van.Ami van, az nemcsak létezik,hanem létező is,azaz alany.De hamár alanyként fennáll,akkor tételezni kell a tárgy létét is.Tehát a kettősség megintcsak előbukkant a semmiből,ill.el sem tűnt.Nem tűnhet el az,amire ha nem tudjuk,hogy mi,mindig ott a válaszunk - valami ill. semmi.S ha tudjuk,akkor sem lehet több,mint valami vagy semmi,mert e kettő nélkül semmi sincs,még az sem,ami nem lehet.Ha mégis,akkor ezt az egészet még álmodni sem lehetett volna.Persze nem biztos,hogy álmodom,és az sem ,hogy nem.Az is lehet,hogy az egész herce-hurca csupán egy olyan folyamat eredménye,mely mint valami az értelem számára lesz csak valami az érthetőség kedvéért,egyébként még a semmi kategóriáját sem éri el.Azaz azt sem mondhatom rá,hogy semmi sem,hiszen abszolút felfoghatatlan a valóságban.Ha valaha is érinthetem ezt a valóságot,akkor valószínű,hogy elveszik majd minden,mit eddig egyáltalán leírt az ész ill. értelem s minden más,mi az embert emberként egyben tarthatja,vagy változtathat rajta.S mi marad csupán?!Fogalmam sincs!Talán az,amiről egyszer már kijelentettem,hogy nem lehet egy bizonyos szempontból,de lehet egy másikból.Persze ,nem úgy ,ahogy elgondolhatom,nem úgy ,ahogy érezhetem,hanem úgy,ahogy ...

|
|