Ltezs II. 
  
  
Mered azt lltani,hogy tbb,mint semmi? 
Mire fl? 
Hegel szerint az sz logikja az,hogy a semminl nem ll meg, 
hanem elmozdul,azaz felttelhez jut,mi nem ms,mint a lt. 
Ha a semmi pp a lt ellentte,vagyis nemlt,akkor a lt  
a semmi ellentte,vagyis minden. 
Kvncsi vagyok,a mindent hogyan hatrozod meg! 
Mert a nemlt,azaz a semmi -  Parmenidsz elkpzelsvel 
azonosulva - kikutathatatlan.Ami nincs,azt nem kutathatjuk, 
a semmi fogalmn tl nem ragadhatjuk meg.A mindent mint egszt, 
mi folytonos,oszthatatlan,teljes,azaz tkletes, hogyan rhetnm 
utol!?Nhny trvnyszersg kpletbe erltetett minsge szerint 
hvatott azt lltani,hogy ez a vilg,gy pl fel a kozmosz, 
st mg isten is szerepet kap valahol - valahol pedig kizrsi alapknt 
trnol a fejekben...! 
Platn azt mondja - nem sz szerint - hogy a lt viszonylatban  
van nemlt,mgpedig akkor,mikor tudunk arrl, miknt nemlt. 
Teht olykor van,olykor nincs.Ami abszolt nincs,az egyltaln nincs. 
Az "ami"-nek nincs rtelme,mert "semmi"-knt sincs.Krl sem tudjuk 
rni,mert lt nlkl, a lten kvli aspektusbl nem kereshetjk. 
A lten bell pedig csak arra a semmire bukkanhatunk,amely ltviszony  
nlkl nincs.Mrpedig ltviszony van,mert lt is van,s ha nincs, 
akkor nemltknt van - a lt s a nemlt lland levsben tartja 
fenn a kettjk kzt feszl logikai(Hegeli szemllet) viszonyt. 
Ha van levs,akkor van elmozduls is,azaz mozgs.A mozgs csak 
szemllet tjn ismerhet fel.Ha van szemllet,akkor az ltala  
megfigyelhet dolog csupn gy jelenhet meg,hogy azt "szemmel", 
sszel kvethessk,azaz trgyknt viszonyul a szemllhz,illetve 
trgyknt szerepel a szemlletben.A szemllt dolog s a szemll  
kztt viszony van,e viszonyt a lt-nemlt logikai levsnek vltozsa, 
a lehetsg-valsg(lsd.:Arisztotelsz,Metafizika) folyamatban  
megnyilvnul ltezs biztostja.Mivel mindig jelen van,azaz  
szemnk eltt jelenik meg,szemnk tovbb nem mehet,nem hatolhat 
jelenlte,jelensge mg.Az sz viszont igen.A szemlletmd akkor  
nyer rtelmet,ha felfedi a logikai alapot tkrz elmozdulst,vagyis a  
levs vltozst.E felismerst csak sszel,s csupn a ltezsben 
foghatjuk fel.A ltezs tkrzi,jelensgben lekpezi nmaga 
lnyegt,mely szksgszersgvel vilgtja meg  a ltezst.A ltezs a 
folyton vltoz mozgsban teljesti nmaga vgzett,azzal,hogy  
mozgsval rtelmezi azt,ami nem mozog,ami nem vltozik, 
mert mindig ugyanaz.Nem vltozhat,mindig az,hogy rtelemszeren 
lthatv vljon az is,ami mindig nem-az.A lnyeg lte ezrt  
szksgszer.A lt e szksgszer lnyegbeli ltnek ksznheten  
logikailag szksgszeren ltezik.Mivel lnyege szksgszer lt, 
azaz kell,hogy legyen,ltezzen,ezrt kell,hogy ms legyen,vagyis 
szksgszer,hogy ms legyen.De ami mr ms,illetve mr msknt 
ltezik,az megltnek logikai szksgszersgbl kiindulva 
szksgszeren nem szksgszer is,azaz egyben szabad is. 
Innentl fogva nyugodtan llthatom,hogy a ltezst s annak ltt 
teljessgben meg nem ragadhatom.Viszont feldereng e  
szabadsgban az egynisg szerepe,mely nem elhanyagolhat az   
objektv - szubjektv ltkapcsolat tkrben.A szabad let forrsa 
a felttlensg - ebbl tpllkozik.A felttlensg szabadsgn 
keresztl virgzik,hoz letet,felttel nlkl adott ahhoz,hogy  
vlasszunk,hogy dntst hozzunk.Nem a gondolataink 
hatrozzk meg,illetve okozzk tetteinket,hanem az,hogy a  
szubjektv - objektv kettssgen tl,de nem kln lttel fennll 
a mindent tfog lehetsg,mely ugyan res,de mindenre  
nyitott,teljesen befogad - a szemllet alapja.Mindent 
megteremt,mert a szemlletet kibont aktus tiszta hordozja, 
a ltezst lehetv tev aktusa. 
Teht a ltezs mozzanataibl felsejl jelensg ppen aktulis 
idre futsa,tartalmnak mlysge,hatsmechanizmusnak 
hogyanja ugyan megbecslhet,bizonyos rtelemben kpletre 
reduklhat,de pontosan nem lthat,meg nem tapasztalhat, 
le nem festhet a "csupn lehetsgre" fkuszlt pillanatban. 
Mikor a felttlensg virgot bont,annak termse az egynisg 
mozgsban megfogant,virgra vetls aktusban megszletett 
 eredmny lesz.A felttlensgbe merl akarat,sszer intenci 
az egyni ltre jogosult mozgs teljess ttelt megengedi, 
felttelezi,azaz a lt-nemlt azonoss vlst valstja meg 
 - felttlenn formlja nmagt.Teljes egynisg lesz belle. 
Monoteisztikus vgkifejlett vgtelenre objektivlt, 
szubjektum - objektum aspektust megszntet orgazmus 
zrja.Isten megszntetve emberi mivoltt megrizte nmagt. 
Emberbl Isten lett,Isten jjszletett... 
Itt van "nyelvem hegyn",hogy meghatrozzam,mi a lt, 
 s mi az ellentte,azaz hogy mi Isten,s mi nem az 
 - mi a Lt s mi a Semmi... - a "s"-nek nincs rtelme...;) 
 
  
 
 
  
  
  
   |